Tracking

Observera! Om din butik ligger på vår plattform Flight fungerar inte nedan instruktioner.

Lägg in trackingscript/pixel på alla sidor

Gå till Inställningar -> Skripthantering och klicka på Ändra-knappen för ”Alla sidor”.

Här finns två fält, ett för script i headtaggen och ett i bodytaggen. När du får instruktioner om hur scriptet/pixeln ska installeras står ofta om det ska ligga i head eller body. Klistra in scriptsnutten i aktuellt fält, längst ner. Ofta ligger redan en del script och designfiler, ta inte bort befintligt innehåll. Se till att kryssrutorna längst ner är ikryssad för det fält du använt. Om inte, kryssa i rutan.

Trackingscript på enskild kanal

Ibland vill man ha ett script på enbart en kanal eller att ha varianter av samma script på olika kanaler, t.ex. ett trackingscript med olika ID-nummer i. Eftersom Scripthanteringen inte är kanalspecifik så krävs lite extra kod för att fixa det.

<script>
if(typeof JetshopData!=="undefined" && JetshopData.ChannelInfo.Active === 1){
    // Här lägger du in ditt script som bara ska köras på kanal 1 
    // (kom ihåg att ta bort // som indikerar kommentar)
}
if(typeof JetshopData!=="undefined" && JetshopData.ChannelInfo.Active === 2){
    // Här lägger du in ditt script som bara ska köras på kanal 2 
    // (kom ihåg att ta bort // som indikerar kommentar)
}
</script>

För att lägga in flera script för andra kanaler, bara kopiera ett block och ändra siffran som står efter ”JetshopData.ChannelInfo.Active”. Siffran är kanalens ID-nummer där ID 1 i regel är huvudkanalen i shoppen. Om du är osäker på vilka IDn dina kanaler har, kontakta Jetshop Support.

Trackingscript med dynamiska värden (typiskt i vid orderconfirmation)

Ofta när man använder sig av trackingscript på ordersidan behöver man fylla på dessa med olika värden baserat på informationen i själva ordern. Det som nästan alla trackingscript kräver är Ordernummret och ordersumman, men man kan ofta komplettera med vilken valuta ordern gjordes i, kundens mailadress osv.

För att få ut dessa värden använder ni er av ”dataLayer[0]” (för order/produktinformation) och/eller ”JetshopData.Order.Customer” (för utökad kundinformation). Nedan är en lista på alla tillgängliga taggar (som brukar användas vid tracking )och deras innebörd. Fler taggar finns, men används typiskt inte vid tracking. För att se dem, be er integrationspartner (de ni fått trackingscriptet av) att ta en titt på denna information. Då kan de titta direkt i data-objekten för att se övriga värden.

Ordernummer: dataLayer[0].transactionId
Valuta: dataLayer[0].transactionCurrency
Ordersumma (Inkl. Moms): dataLayer[0].transactionValue
Fraktkostnad: dataLayer[0].transactionShipping
Moms: dataLayer[0].transactionVat
Produktlista: dataLayer[0].transactionProducts
Rabattinformation: dataLayer[0].transactionDiscountsUsed
Epost: JetshopData.Order.Customer.Email
Förnamn: JetshopData.Order.Customer.FirstName
Efternamn: JetshopData.Order.Customer.LastName
Nyhetsbrevsprenumerant: JetshopData.Order.Customer.HasSubscribed

Trackingscripten har ofta delar som ska bytas ut mot ett dynamiskt värde. Välj då ut värdet i listan ovan och ersätt delen i scriptet med värdet från listan.

Senast uppdaterad 21 juni, 2023

Var den här sidan till hjälp?

Relaterade artiklar

Norce Support
Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta support