1. Hem
  2. Tekniskt
  3. SEO i Jetshop

SEO i Jetshop

Varför behöver jag tänka på SEO? (Search Engine Optimization)?

En stor del av all internettrafik går genom sökmotorer som (Ex Google, Yahoo och Bing). För att sökmotorerna ska hitta din sida och förstå vad den handlar om finns det ett antal parametrar som spelar in. Exakt hur rankningen av olika sidor fungerar håller Google hemligt så det är ingen precis vetenskap men det finns vissa riktlinjer att rätta sig efter. Det finns väldigt många delar att se över och det kan verka (och vara) ett stort projekt att optimera sin webbplats. Denna guide ska ses som en start med grundläggande delar att börja se över för att förhoppningsvis hamna högre i sökresultaten.

Viktigt att tänka på är att inte enbart ha Google i åtanke när du optimerar och skriver texter och taggar utan alltid komma ihåg att besökaren på webbplatsen ska komma i första hand. SEO och användarvänlighet går hand i hand. När det gäller alla kommande punkter så tänk som en besökare. Vad hade du sökt på om du skulle hitta din egen webbplats på Google?

Title – Sidans titel

Denna tagg visar både Google och besökaren vad sidan handlar om och är viktigt både för SEO och användarvänlighet.

Den visar sig i Googles sökresultat som den klickbara länken högst upp. En bra titel hjälper dig både att ranka högre och att generera fler klick genom att visa besökaren vad sidan handlar om varför de ska besöka just dig.

Title i Google sökresultat

Titeln visas också i toppen av webbläsaren och hjälper exempelvis en användare med många flikar öppna att navigera.

Title i webbläsarfönstret
Title i webbläsarfönstret

Riktlinjer för Title:

  • Använd ditt nyckelord i titeln. Om du exempelvis säljer kläder så bör ”kläder” finnas med i titeln på din startsida. Exempel: ”Köp Väskor Online”
  • Viktigast ord först. Fundera på vad dina besökare kan tänkas använda för sökord. Exempel på en titel för en produktsida kan vara: ”Varumärke – Produktnamn – Ditt företag”
  • Undvik att använda enbart versaler. Skriv hellre varje begynnelsebokstav med versaler.
  • Om det får plats kan du lägga till en USP. Exempelvis Fri frakt eller fria returer. Exempel: ”Köp Väskor Online – Väskbutiken.se – Alltid Fri Frakt”
  • Rekommendationen för att hela titeln ska synas på Google är att den inte ska vara längre än 60 tecken.
  • Använd olika titlar för varje sida. Dels för att beskriva vad de handlar men även för att Google inte ska tro att innehållet är duplicerat vilket är negativt ur SEO-perspektiv.

Läs mer: https://moz.com/learn/seo/title-tag

Description – beskrivning av sidan

Denna tagg beskriver lite mer utförligt vad sidan handlar om. Den är dock inte en rankning-faktor hos Google längre, men den kan ändå vara en viktig del för att få besökaren att klicka på just din webbplats när träffen väl syns i sökresultatet.

Den syns under Titeln i sökresultatet hos Google

Description i Google sökresultat
Description i Google sökresultat

Se denna del som en ”reklam-plats” för att locka in kunden till din sida. Den bör beskriva innehållet och samtidigt visa varför kunden ska klicka på just din länk. Har du inte skrivit något egen description så kommer Google plocka text från din sida och lägga där.

Riktlinjer för Description:

  • Beskriv innehållet för besökaren.
  • Använd dina USP’ar. Ex Fri Frakt, Fri Retur, Snabba leveranser etc.
  • Rekommendationen för att hela beskrivningen ska synas i sökresultatet är att inte ha den längre än 160 tecken.
  • Undvik att ha samma description på flera sidor

Läs mer: https://moz.com/learn/seo/meta-description

Headings – sidornas rubriker

Sidornas rubriker (eller headings) graderas från h1-h6 där h1 är huvudrubriken och därefter följer underrubriker. Att gradera sina rubriker efter detta systemet är viktigt ur SEO -synpunkt för att Google ska få en bättre förståelse för sidans innehåll. Google lägger mest kraft på h1-taggen och därefter h2 osv. Använd rubriksystemet för att bygga upp strukturen av innehållet på dina sidor.

Exempel headings
Exempel headings

Se denna del som en ”reklam-plats” för att locka in kunden till din sida. Den bör beskriva innehållet och samtidigt visa varför kunden ska klicka på just din länk. Har du inte skrivit något egen description så kommer Google plocka text från din sida och lägga där.

Riktlinjer för headings:

  • Alla sidor ska ha en h1-tagg (huvudrubrik). Ha inte fler än en.
  • Alla sidor bör ha minst en h2-tagg. (Alla utom h1 kan man ha fler av)
  • Fyll på med fler om det passar sidans innehåll.
  • Använd relevanta rubriker som beskriver innehållet och tillfredsställer både besökaren och Google.
  • För en produktsida kan det se exempelvis såhär: <h1>Varumärke</h1> – <h2>Produktnamn</h2>

Information specifikt för Jetshop:

  • Beroende på vilken sida det gäller så sätter Jetshop automatiskt sidans namn, kategorin eller produktnamnet som H1. Det går dock att manuellt välja H1, kallas för huvudrubrik i admin.
  • Undvik att lägga en H1 i brödtexten utan använd funktionen huvudrubrik för att välja den manuellt.

Innehåll

En av de viktigaste delarna när det kommer både till SEO och användarvänlighet är att du har bra innehåll på din webbplats. Detta ska beskriva vad dina sidor handlar om på ett bra sätt. Det är i konst att skriva bra texter som inte känns tillgjorda men ändå är bra ur SEO-synpunkt. En bra grund är att alltid ha SEO i åtanke när du skriver texter men skriv i första hand för besökaren. När det handlar om e-handel så är det först och främst text på kategori och produktsidor som bör ses över. Har du en blogg eller annan typ av textrika delar på webbplatsen så kom ihåg att innehållet på dessa också påverkar din ranking.

Riktlinjer innehåll:

  • Skriv för besökaren (med Google i åtanke).
  • Beskriv alla kategorisidor med relevant text om respektive kategori.
  • Beskriv alla produkter med relevant text om respektive produkt.
  • Undvik att ha samma innehåll på flera sidor på webbplatsen.
  • Använd nyckelorden du vill ranka högt på (Men överanvänd dem inte, det känns tillgjort för besökaren och Google kan straffa dig för det).

Bildhantering

Eftersom Google inte vet vad en bild föreställer genom att titta på den så måste vi beskriva bilden. Detta görs både för Google och för besökare som av någon anledning inte kan se bilder. Vissa delar kan också hjälpa dig att få en bättre struktur på din webbplats. Nedan följer ett par aspekter som är bra att tänka på:

6.1 Alt-text (alternative text)

Denna tagg beskriver bilden i text. Detta används av Google för att veta vad bilden föreställer men är även den text som syns om bilden inte kan laddas på sidan och som läses upp för synskadade som besöker din webbplats. Detta gör att Google lättare ser vad sidan handlar om, rankar dig bättre på både vanliga Googlesök och bildsök och förbättrar även användarvänligheten.

Riktlinjer:
  • Beskriv bilden så utförligt som möjligt.
  • Om bilden exempelvis visar en svart herrjacka från adidas skulle alt-texten kunna se enligt följande: ”Jacka Herr Adidas Supernova Svart”
  • Använd dina nyckelord som du vill ranka på men tänk på att de ska vara relevanta för bilden.
Information specifikt för Jetshop:
  • Görs det inga manuella inställningar så sätter Jetshop automatiskt produktens namn som alt-text.

Läs mer: https://moz.com/learn/seo/alt-text

6.2 Filnamn

Google tittar även på filnamnet när de undersöker vad bilden föreställer och vad sidan handlar om. Bra filnamn kan hjälpa dig att få struktur på dina bilder och förenkla hantering av dessa.

Riktlinjer:
  • Beskriv bilden i filnamnet.
  • Använd bindestreck för att skilja ord.
  • Viktiga nyckelord i början av filnamnet.
  • Ett dåligt exempel är ”DCS_45576.jpg” som inte beskriver bilden alls.
  • Om vi tar samma exempel med Adidasjackan så skulle ett bra filnamn på denna vara ”jacka-herr-adidas-supernova-svart.jpg”.
Information specifikt för Jetshop:
  • Det är även vanligt att döpa bilderna efter artikelnummer om man har automatisk koppling mellan bilder och produkter. Här får man göra en avvägning vad som ger mest, autokopplingen eller ökad SEO-kraft. Vi rekommenderar därför att kunder med mycket bilder och produkter inte lägger fokus på denna punkt.

SEO off page – inlänkar och Sociala medier

För en bra synlighet i Google krävs länkar från andra webbplatser, men inte vilka länkar som helst. Förr sa man ofta att ju fler länkar man har desto bättre, men detta gäller inte längre. Det är viktigt att länkarna håller en hög kvalitet och är relevanta för webbplatsen. Off page innefattar också annat arbete som sker utanför själva webbplatsen.

En bra länkprofil innehåller:

  • Relevanta länkar från andra webbplatser inom relaterade ämnesområden.
  • Länkar från olika typer av sidor: bloggar, forum, artiklar och sociala medier. Extra bra är länkar från auktoritetssajter som myndigheter, tidningars webbplatser och liknande. För en webbshop är det också bra med länkar från leverantörernas webbplatser.
  • Länkar från gamla webbplatser med högt förtroende hos Google är ofta mycket effektiva.

Däremot ska man akta sig för att ha för mycket av dessa länkar:

  • Länkar från länkkataloger eller andra sidor med tunt eller dåligt textinnehåll som ofta dessutom länkar till hundratals andra webbplatser
  • Site-wide länkar, dvs. länkar i sidfötter eller sidebars som finns med på alla eller många sidor på webbplatsen. Vad som ser ut som en länk kan i själva verket vara tusentals!
  • Länkar från bloggar med många korta inlägg som handlar om alla möjliga olika ämnesområden. Relevans är jätteviktigt!
  • Länkar från straffade och filtrerade webbplatser
Senast uppdaterad 9 april, 2020

Var den här sidan till hjälp?

Relaterade artiklar

Norce Support
Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta support