Regler för lagerstatus kanalbaserade

Om du kör olika kanaler i din uppsättning — t ex en riktad mot B2C och en mot B2B — så kan du styra reglerna för lagerstatus efter kanal. Det vill säga att du kan välja huruvida köpknappen ska vara aktiv eller ej för en lagerstatus beroende på kanal. Det går även att ha två olika översättningar av lagerstatusen på samma språk.

Ett exempel kan vara att du t ex inte vill sälja produkter med lagerstatus ”Ej i lager” till slutkonsument, medans du tillåter dina återförsäljare beställa produkter trots att dom för tillfället är slut. Detta då slutkonsument är van vid snabba leveranser men för återförsäljare så spelar det mindre roll om det kommer direkt eller nån vecka senare.

För att åstadkomma ovan exempel så ställer du in att köpknapp ej är aktiv på ”Ej i lager” i kanalen som riktar sig mot B2C, och tvärtom i kanalen för B2C.
Du kan också kalla lagerstatusen ”Beställningsvara” för B2B och ”Ej i lager” för slutkonsument.

Dessa ändringar sker i admin under Inställningar – Lagerstatus, och för att konfigurera inställningarna per kanal så nyttjas dropdown-menyn i toppen för att välja den kanal du vill konfigurera.

Var denna artikel till hjälp? Er feedback hjälper oss att bli bättre.
Tack! För att vi skall kunna bli ännu bättre får ni gärna i rutan lägga en rad kring vad ni tyckte var bra eller vad vi kan göra bättre.