Nya funktioner i Jetshop Commerce inför GDPR

För dig som e-handlare innebär GDPR kortfattat att all din data måste hanteras på ett korrekt sätt och i rätt tid – överallt.

Nu finns funktionalitet i Jetshop Commerce för att underlätta för dig i din webbshop. Tänk på att du kan ha data på flera ställen och att dessa funktioner endast hanterar den kundinformation du har och samlar in via webbutiken.

Du gör ändringarna under Inställningar Personuppgiftshantering i administrationen.

Automatisk radering av kund och anonymisering av orderdata

Gallringstid för kunddata

Du väljer själv hur länge personuppgifter ska sparas efter kundens senaste interaktion – innan den anonymiseras eller raderas. Du kan sätta olika tidsparametrar för ordrar och kunder. Vilken gallringstid som passar just er beror på hur ni arbetar med orderhantering, vilka system ni använder och vad ni använder datan till.

Obs!
När du första gången valt en gallringstid och klickat “Spara” så påverkas all kunddata – både den du har sedan tidigare och den som kommer in efter det. Detta går inte att ändra retroaktivt! Om du vid ett senare tillfälle väljer att förlänga ditt tidsintervall kommer endast data som inhämtas efter ändringen att påverkas.
En order lagd (t.ex.) 2010-01-05 kommer dock inte raderas direkt, utan efter det tidsspann du angav första gången du sparade ändringarna.  

Påminnelse till kund

Du har möjligheten att informera din kund via mail X dagar innan dennes data raderas. Du ställer in antalet dagar under “Påminnelse till kund”. Mailet som skickas ut till kund kan du formulera längre ner på samma sida i admin.

Gallringstid för orderdata

Du kan välja att anonymisera persondata på dina ordrar med ett annat tidsintervall än det du väljer för radering av kunddata. Detta intervall påverkar även de ordrar som skett utan att kunden varit inloggad. Orderdata anonymiseras efter det antal månader du anger i rutan under Order.

Anonymisera orderdata och radera kund – on demand

När en kund hör av sig till dig och begär att bli glömd finns det en ny funktion under Inställningar  Personuppgiftshantering  Sök och rensa. Där kan du söka på e-postadress, kund- eller personnummer eller telefonnummer och få fram alla ordrar och kunder som matchar och därefter välja att radera/anonymisera dessa. Kunder som matchas raderas helt och hållet, medan ordern anonymiseras vilket innebär att information om vilka produkter som köpts, totalbelopp och betalreferens ligger kvar för att kunna följa statistik.

Om du vill göra detta via ditt affärssystem som är kopplat via Jetshop API är det funktionen som heter Customer_Delete som ska användas.

Exempel Sök och rensa

Enkel hantering av samtycken med möjlighet att lägga till egna checkboxar

En viktig del av GDPR är är att du kan behöva samtycke från kunden för att lagra dennes data. Kunden måste själv aktivt klicka sina val, så kallat opt-in. Du kan själv lägga till fler checkboxar vid behov eller efter önskemål. Som default har vi förberett två standard-checkboxar, som du själv enkelt kan aktivera/inaktivera:

  • Godkänn köpvillkor
  • “Prenumerera på vårt nyhetsbrev”

Du hittar funktionerna för egna kryssrutor under Inställningar  Order/kassa. Här lägger du upp kryssrutan med text och länk till dess villkor och sparar.

När du lagt upp dina kryssrutor aktiverar du dem under Inställningar  Länder -> Landinställningar och sedan inne på respektive land. Du kan välja att visa kryssrutan och om rutan ska vara obligatorisk för att få gå vidare och genomföra ordern.

Egna kryssrutor visas i kassan om det är aktiverat på landet. Om du använder en betalningscheckout, t.ex. Klarna Checkout visas kryssrutorna ihop med meddelanderutan och/eller nyhetsbrevsrutan. Använder du vår klassiska checkout, t.ex. vid kortbetalning via Dibs eller Klarna Faktura visas de egna kryssrutorna ihop med köpvillkoren.

På respektive order kan du sedan se vilka kryssrutor som kunden bockat i.

Var denna artikel till hjälp? Er feedback hjälper oss att bli bättre.
Tack! För att vi skall kunna bli ännu bättre får ni gärna i rutan lägga en rad kring vad ni tyckte var bra eller vad vi kan göra bättre.