Inställningar för kassan

Inställningar som påverkas kassans utseende och funktion finns i flera delar av systemet. För hjälp med betalsätt se här, och information om hur man jobbar med fraktsätt finns här.

Ta bort eller lägg till fält i kassan

Vilka fält som visas i kassan styrs under respektive land. För att redigera detta, gå till Inställningar -> Länder -> Landsinställningar och sedan in på respektive land. Längst ner på denna sida listas alla fält som finns tillgängliga under rubriken Kundvalidering. Den vänstra spalten av kryssrutor är för privatkunder och den högra för företagskunder. Använd kryssrutan Synligt för att styra om fältet ska visas eller ej. Kryssrutan Oblig. gör fältet tvingande, dvs. kunder måste fylla i någonting för att kunna slutföra sin order.

Observera att om du använder en checkoutlösning som betalsätt (exempelvis Klarna Checkout) så ersätts alla fält, då kundens uppgifter anges inuti checkoutlösningen. Undantaget är mobilnummerfältet som visas om du har SMS-avisering påslaget. Om du vill ta bort det går du in på det fraktsätt du har aktivt och inaktiverar SMS-avisering. Alla ordrar kommer då att komma in med SMS-avisering Ja, dvs. det är inte möjligt för kunden att välja bort.

Byta text på fält

Du kan byta texten på alla fält, rubriker och meddelanden i kassan själv. Denna funktion har du under Texter -> Knappar i menyn. Överst finns en rullista, välj Responsiva kassan där så dyker alla texter i kassan upp.

Du ser fältets interna namn, nuvarande text och sedan en öppen textruta där du kan ändra nuvarande text. Spara gör du längst ner på sidan. Om du vill gå tillbaka till fältets ursprungliga text, gör det med den lilla ångra-ikonen till höger om fältet.

Tips! Det är väldigt många texter som listas på sidan. Använd webbläsarens inbyggda sökfunktion (kortkommando Ctrl + F) och sök på texten du letar så går det mycket snabbare.

Egna fält för meddelande/kommentar och egen kryssruta

Under Inställningar -> Order/kassa kan du ställa in egna rutor i kassan, exempelvis för kommentarsfält. Du kan även här skapa en egen kryssruta och egen rullista. Det går även att ställa in om e-postvalidering ska användas, dvs. kunden måste ange sin e-postadress två gånger.

Kryssruta för nyhetsbrev

Som standard visas en ruta för nyhetsbrevsprenumeration i kassan och om man bockar i den läggs kunden upp under Nyhetshantering -> Prenumeranter. Ni kan tyvärr inte styra synlighet av denna ruta själva, så kontakta Jetshop Support om ni behöver hjälp att aktivera eller inaktivera den.

Var denna artikel till hjälp? Er feedback hjälper oss att bli bättre.
Tack! För att vi skall kunna bli ännu bättre får ni gärna i rutan lägga en rad kring vad ni tyckte var bra eller vad vi kan göra bättre.