1. Hem
  2. Externt
  3. Facebook CAPI

Facebook CAPI

Förutsättningar för att kunna köra Facebook Capi är att er Flight shop minst är version 5.12.4 som släpptes den 14:e april 2021. Kontakta oss på Jetshop för att ta hjälp av nån av våra design partners för att uppdatera er Flight shop.

För att aktivera CAPI görs följande:

  1. Först måste Utökad spårning i Facebook aktiveras.
  2. Gå till Facebooks Event Manager https://business.facebook.com/events_manager2
  3. Gå till Datakällor och välj den Facebook Pixel som används i Jetshop
  4. Klicka på fliken Inställningar
    1. Kopiera erat pixel-id och klistra in det i ett dokument för att senare komma åt det.
    2. Gå sen tillbaka till event managern och scrolla ned till ”API för konverteringar”.
    3. Klicka på länken ”Skapa åtkomsttoken”, varav du kopierar den kod du får efter aktiveringen
    4. Klistra sen in åtkomsttoken i samma dokument där ni la ert pixel-id
    5. Spara

Om er shop redan är version 5.12.4 av Flight så kan ni gå vidare ner till punkt 1 direkt.

Under tiden ni inväntar att er shop uppdateras till senaste Flight versionen för att CAPI ska köras där så kan ni aktivera purchase eventet i kassan. Detta görs genom att:

  1. Kopiera erat pixel-id samt åtkomsttoken ni sparade ner i stegen ovan och klistra in det i Jetshop Admin under inställningar – > Statistik i fältet ”Pixel id” under rubriken ”Facebook Conversion API”
  2. Notera att åtkomsttoken och pixel-id måste läggas in i Jetshop för varje kanal
  3. Nu ska ni stänga av ert gamla event i Google Tag Manager som i dagsläget skickar datan via pixel.
    1. Gå till Google Tag Manager https://tagmanager.google.com/
    2. Gå in på det kontot som är kopplat mot er Jetshopbutik
    3. Klicka på Tags
    4. Marker den rad som är för Facebook och som har Jetshop.Purchase som ”Firing trigger”
    5. Klicka sen på pause alternativt radera
    6. Och glöm inte att sen köra Submit

För att Facebook inte ska få in dubbla events för samma händelse så kan man använda ett gemensamt id i backend och fronted för samma event, så väljer Facebook det event med bäst data.

För Purchase eventet så är det orderid:t som kan nyttjas för deduplicate av events.

För resterande events (AddToCart, ViewContent, PageView, InitiateCheckout, AddToWishlist, CompleteRegistration) finns ett eventId med i datalayer pushen som ni kan nyttja. Samma id är med i backend eventsen.

Notera att själva pixeln fortfarande ska initieras via Tag Manager.

Senast uppdaterad 25 maj, 2022

Var den här sidan till hjälp?

Relaterade artiklar

Norce Support
Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta support