pressrelease

Nu rullar Coolstuffs nya e-handelssatsning ut på flera marknader

2_coolstuff_pressrelease-1

Coolstuff som sedan 2004 hjälpt kunder hitta unika presenter och smarta saker som sprider glädje, har just lanserat både ny e-handelslösning och ny grafisk profil.

Den omfattande nysatsningen av e-handeln har skett med Jetshop Commerce som e-handelsmotor och frontend-ramverket Crown, utvecklat av Hyperlab. Arbetet har skett med Best of breed och Headless commerce som ledord. Jetshop ansvarar för e-handelsmotorn, lokala konfigurationer för Coolstuffs respektive marknader och integrationer till valda komponenter i ekosystemet, medan Coolstuff själva drift av frontend och integrationer med affärssystem.

Den nya e-handelslösningen tillsammans med ny logotyp och grafisk profil har nu lanserats på alla Coolstuffs marknader (Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland).

Christofer Herlin, CTO på Coolstuff:

Lanseringen har gått helt enligt plan. Vi har gått live med de nya sajterna marknad för marknad, där vi började smått och jobbade oss upp i storlek. Tack vare den strategin kunde vi lösa de utmaningar som uppstod innan det drabbad våra största marknader. Det verkar som att vi lyckats genomföra den här lanseringen utan några större störningar för våra kunder, så det anser vi vara en succé!

Vi är en kund med hög teknisk kompetens, som vet vad vi vill ha och vad vi behöver. Detta visar sig bland annat genom att vi valt att själva ansvara för front-end i den nya lösningen. Vi tror starkt på att äga presentationslagret så att det står oss fritt att hoppa på vilka galna idéer som helst. I och med den här lanseringen så ser vår systemkarta helt annorlunda ut. Från att ha byggt och underhållit i stort sett hela e-handelsplattformen själva, frigör vi nu tid och fokus att lägga på nytt och spännande direkt mot kund! Vår förhoppning är att det ska göra oss snabbare i svängarna framöver!

Kristofer Hillhammar, CPO på Jetshop:

Vi är sjukt stolta över att Coolstuff nu gått live på alla sina marknader med en riktigt bra sajt. Detta med en API-first strategi som ger dem möjlighet att röra sig snabbt framåt.

Att Coolstuff själva drivit projektet och utvecklingen har varit fantastiskt roligt men också utmanande. Detta är den första gör-det-själv-kunden som drivit sitt eget projekt utan att Jetshop eller en certifierad Solution Partner hållit i taktpinnen. Det ställer andra krav på organisation, dokumentation och produkter. Coolstuff har varit fantastiska att arbeta med och har löpande gett feedback på hur vi kan förbättra oss tillsammans.

Vi ser nu fram emot att vara med på resan när Coolstuff växer i sin nya kostym. Vårt nära samarbete och Coolstuffs kompetens och idéer kommer också hjälpa oss i vår vidareutveckling av Jetshops e-handelsteknik.