Twist & Tango / Klarna - Kundcase - Jetshop

Twist & Tangos prisvinnande e-handel med betalning via Klarna

Med ambitionen att erbjuda samma inspiration och service online som i de fysiska butikerna genomförde Twist & Tango en omfattande digital satsning med Jetshop som e-handelsplattform för både B2C och B2B.
Som för all verksamhet inom Twist & Tango var hållbarhet något av en röd tråd som löpte genom satsningen. Samtidigt installerades en ny betallösning via Klarna som också uppfyllde önskemålen om hållbara betalningar. 

Resultatet blev en e-handel som skapar ett starkt mervärde och stora valmöjligheter för både kund och återförsäljare. Och som även fått fina utmärkelser.

Bakgrund

Första butiken inom Twist & Tango slog upp portarna 1995 i Göteborg. Visionen var enkel men vågad. Man skulle sälja kläder som varken var hutlöst dyra eller låg för nära modeindustrin. Upplevelsen var att pressade priser gick ut över såväl kvalitet som miljö. Fokus skulle ligga på kvalitativa material och skandinavisk minimalism för den medvetna konsumenten.

Idag är modeföretaget representerade i 15 länder med fem väletablerade butiker. Två i Göteborg och tre i Stockholm. Den totala omsättningen ligger på 50 miljoner kr.

E-handeln tog form 2010 och bestod till en början av en hemsida för visning av de senaste kollektionerna. Det tog dock inte lång tid förrän man adderade ett litet lager och även började sälja sina kläder online. Den lilla e-handeln visade en stadig uppåtgående kurva i försäljningen och under 2017 tog Twist & Tango ett fokuserat omtag av e-handeln. Man bestämde sig för en helhjärtad digital satsning för både B2C och B2B.

– Även om den största delen av Twist & Tangos försäljning kom från våra butiker, såg vi att behovet av en ny e-handel var tydligt. Vi växte ur den plattform vi tidigare hade och i och med den stora potential vi såg i att sälja och finnas digitalt, både ur ett marknadsperspektiv och kundefterfrågan, var en ny plattform en förutsättning för att lyckas med en digital tillväxt inom företaget. Vi skulle både kunna inspirera och informera på nya sätt – och göra det smidigare och tydligare för våra kunder. Vår kommunikation skulle isåfall även kunna nå en bredare målgrupp och potentiellt få bättre spridning utanför Sverige, säger Elin Vilhelmsson, E-Commerce Manager, Twist & Tango

Twist & Tango bestämde sig, efter att ha utvärderat flertalet e-handelsplattformar, att det var Jetshops e-handelsplattform tillsammans med en betallösning via Klarna man ville ha för att utveckla den nya digitala plattformen. Ett spännande projekt satte fart med målsättningen att kunna möta kunden och återförsäljarnas behov lika bra online som offline.

Hållbarhet offline och online

Hos Twist & Tango finns ett aktivt engagemang för hur verksamheten påverkar människor och miljö. Att produkterna som säljs är tillverkade på ett sätt som är både miljömässigt och socialt hållbart säkerställs genom att arbeta nära leverantörer kring långsiktigt hållbara, sociala och miljömässiga standarder hos fabriker som tillverkar produkterna som säljs. Det är viktigt att kunderna känner att de har de bästa förutsättningarna för att kunna göra medvetna köp. Oavsett om det är i en fysisk butik eller via e-handeln. Att e-handelsplattformen ständigt skulle kunna utvecklas för att erbjuda den mest effektiva och miljövänliga e-handel som går behövde vara en självklarhet. Att hållbarhet fanns med som en faktor i så stor utsträckning som möjligt i alla komponenter var något man tittade extra noga på. En av dessa komponenter var Klarnas betallösning som vi tittar närmare på nedan.

”Vi märker att många kunder är måna om en hållbar köpresa, och att samarbetet med de stora leverantörer vi arbetar med inom frakt och betalning blir en viktig trygghet för kunden.”
– Elin Mandorf, E-commerce Store Manager på Twist & Tango

Betallösning via Klarna

Smidigt, säkert och överskådligt med alla köp på ett ställe. Så beskriver Twist & Tangos kunder betallösningen via Klarna. Den integrerade helhetslösningen underlättar de interna processerna och ger möjlighet att implementera nya funktioner så att man hela tiden kan erbjuda kunderna en trygg och smidig shoppingupplevelse. Under hösten 2021 genomförde Klarna dessutom en rad förändringar för att erbjuda ytterligare mer hållbara betalningar. Alla onödiga avgifter har tagits bort och det har implementerats fler hjälpmedel för att konsumenterna ska kunna betala i tid. Klarna vill nu sätta en ny standard i kreditbranschen och bidra till att göra betalningar mer hållbara både för handlare och konsumenter.

Produktförändringarna som Klarna har gjort är också något man på Twist & Tango gillar. Så här säger E-commerce Store Manager, Elin Mandorf:

”Det uppmuntrar och uppskattar vi mycket. Tack vare att Klarna är en sådan stor betallösning leverantör är vi tacksamma för arbetet som vi som en liten aktör får ta del av.  Klarna utvecklar och driver både vår digitala och fysiska verksamhet framåt med säkra och hållbara betallösningar som ger oss möjlighet till tryggare och nöjdare kunder.”

”För oss som varumärke med både e-handel och fysiska butiker är Klarna ett smidigt betalsätt som erbjuder flera olika betalningsmetoder som vi ser är efterfrågat och uppskattat av våra kunder. Att som företag kunna hantera alla köp på samma ställe underlättar i våra interna processer och deras breda lösningar gör att vi smidigt kan implementera nya funktioner, vilket bidrar till att vi kan erbjuda våra kunder en trygg och smidig shoppingupplevelse.”

Klarna har gjort följande uppdateringar:

Den hållbara kärnan förstärks och kunden inspireras
I tillägg till en hållbar betallösning visas Twist & Tangos hållbarhetsengagemang upp via inspirerande och informerande produktsidor med transparent information och kommunikation kring plaggen. Att hela tiden ha hållbarhet högt upp på agendan är inget hinder med nya lösningen och Twist & Tango gör mycket inom området. Till exempel genom miljövänliga leveranssätt, samskick av kundorder för upphämtning i butik, ta emot returer i fysiska butiker, återvinningsbart emballage, logistikkedja med kortare avstånd samt ständiga förbättringar av interna processer för minskad frakt och effektivare arbetssätt.

Med nya e-handeln har Twist & Tango över senaste 12-månadersperioden:

  • Ökat trafiken med 50% 
  • Ökad intäkt med 40% 
  • Ökat snittorder värdet med 20% 
  • Ökat konvertering med 18% från Google annonserig
  • Dubblat intäkten från sina nyhetsbrev jämfört med föregående år. Jobbat mycket med lojalitet senaste året.

Hela storsatsningen summeras som lyckad och lönsam. Twist & Tango har hittat Omni-känslan, kundlojaliteten har förbättrats och lönsamheten ökat. Utan bekostnad av Twist & Tangos identitet och hållbarhetssatsningar.

Hur kan vi hjälpa dig?