Shepherd - kundcase-LP - Jetshop

Jetshop Flight gav Shepherd flerdubblad försäljning

Shepherd of Sweden är ett lifestyleföretag inom premiumsegmentet med ett produktsortiment av 100% ull. Från tofflor, till accessoarer och heminredning. För att bättre kunna nå ut med sin produkter tog Shepherds marknadsteam beslutet att satsa mer på digital försäljning. I mitten av oktober, när coronapandemin var ett faktum, lanserade de en ny webb på Jetshops Flight. En stor uppdatering, som visade sig ge en kraftigt lönsam tillväxt. Försäljningen flerdubblades och medarbetarna fick större möjligheter i sitt arbete med att skapa inspirerande content. Här berättar vi om den digitala lanseringen på Flight och samarbetet med Jetshop som ledde till stor framgång.

+144%

Ökad trafik från organiska sök

+63%

Ökad konvertering

+350%

Ökad intäkt/procentuell omsättning

Bakgrund

Övergripande målsättning 

Shepherd varumärkesidé går främst ut på att sälja ett högkvalitativt utbud där kunden verkligen får vad den betalar för. Detta under deras slogan ”make life a little cozier”. 

 – Vi ska ha det bästa utbudet och sortimentet. Sen ska vi både se och skapa efterfrågan. 

Vi har även börjat bygga varumärke mer på egen sajt. 

Säljer på varumärke och aldrig priskampanj

Shepherd har utvecklats tack vare deras produkter och starka varumärke som funnits sedan 1982. De har alltid undvikit priskampanjer och istället låtit kvaliteten, designen och varumärket utgöra den största fördelen för konsumenter. 

Bra försäljningssiffror 2019, flerdubblad ökning 2020

Shepherd svenska sida startade 2017 och redan 2019 hade den goda försäljningssiffror, då stod 60% av all försäljning på sajten. I början av 2020 stannade försäljningen av helt för att sedan, likt en ketchupeffekt, rusa med mångdubblad försäljning, tills efterfrågan blev så stor att produktionen inte hann med. 

– I augusti boomade försäljningen på egen sajt och hos återförsäljare. 80-85% av produkterna såldes via e-handel. För vår egen e-handel hade vi en målsättning att dubbla 2019, men den blev 3… 4… och sedan 5 gånger så stor. 

Den procentuella omsättningen ökade med 350%.

Utmaningar

Den fysiska butiken har alltid varit attraktiv och visionen för företaget var att kunna ha hela sitt sortiment online, dessutom med samma känsla online som fysiskt samt med bra inspiration att ta del av. 

– Vi var ute efter en resa från fysisk butik 100% till livsstilsvarumärke där produkten funkar lika bra på ehandel som fysisk butik, utmaningen var att skapa inspon på ehandeln. 

En stor utmaning var även att lansera på Flight mitt i en pandemi. Det var en tid då marknaden var som svårast att förutse och många e-handlare och återförsäljare backade i sin produktion.

”Vi märkte att e-handlar och återförsäljare var oroliga kring corona, men istället för att bromsa gick vi upp med Flight.”

Jessica Nikander
E-commerce Controller, Shepherd of Sweden

Lösningar

Det var när Shepherd klev upp till Flight som e-handeln började blomstra. Det var en satsning, med tanke på omständigheterna 2020 pandemi förde med sig, men marknadsteamet på Shepherd såg att det fanns stora möjligheter, även om omvärlden befann sig i gungning ekonomiskt. 

– Vi märkte att e-handlar och återförsäljare var oroliga kring corona, men istället för att bromsa gick vi upp med Flight. 

Med Flight kom stora tekniska förändringar som gav fler valmöjligheter för teamet, som skapar mycket material själva.

– Förändringen är att ha mer valmöjligheter nu på Flight, nu är den mer alternativ-vänlig, vi har möjligheter för rörlig media och mycket mer. Målsättningen utifrån det är att ändra småsaker i designen med jämna mellanrum. Sedan kommer Jetshop med nya contentdelar och allt blir enklare och enklare. 

Beyond som designpartner 

Beyond har varit med som Designpartner under i stort sett hela resan från den  gamla plattform till nuvarande. 

– Det känns tryggt att de vet vad vi står för. Sen behöver vi ta in hjälpmedel ser vi bara som fördelar.

Förutom att utföra all utveckling har Beyond även hjälpt till med att skapa en varumärkesstrategi, skött fotograferingar och löpande arbetat för att optimera e-handeln. 

Tätt samarbete mellan designpartner och plattformsleverantör

Under hela e-handelsresan fanns en tät dialog mellan alla tre parter kring affärsutveckling och optimering. Det sågs som en viktig beståndsdel i den framgångsrika lanseringen. 

Framtiden ser ljus ut

Shepherd växer i hög takt och inför framtiden planeras en ökad närvaro utomlands. 

 – Vi är starka i Sverige. Totalt sett säljer vi 60% utomlands, vår långsiktiga är 75% utomlands men bibehålla vår omsättning. Det vi vill göra är att skapa värde för konsument och samtidigt öka försäljningen. 

Varför Flight? 

Flight ger stora tekniska fördelar inom reach och snabbhet. Det är en plattform som hela tiden utvecklas för att ligga i framkant samt ger användaren teknisk frihet.

Redovisning av systemkarta

Front end: Jetshop Flight
Front end och implementationspartner: Hyperlab
Sök: Jetshop Elastic search
Rating och reviews: Yotpo
Betallösning: Klarna Checkout

ESP/ Nyhetsbrev: Mailchimp
ERP: Extend
Logistik: Ongoing (Lager/3PL)
Marknadsplatser: Zalando och Afound

Resultat

Ökat konverteringen med 63% 

Intäkten/procentuella omsättningen har ökat med 350% 

Mer än dubblat (144%) sin trafik från organiska sök

Hur kan vi hjälpa dig?