Shepherd - kundcase - Jetshop

Shepherd ökade sin försäljning mångdubbelt på egen site och övergången till Jetshop Flight skapade enklare sökvägar i köpresan

Shepherd of Sweden, grundat 1982 är ett lifestyleföretag med egen tillverkning utav fårskinnsprodukter inom premiumsegmentet. Från tofflor, till accessoarer och heminredning saluförs bolagets produkter under varumärket Shepherd.

+144%

Ökad trafik från organiska sök

+63%

Ökad konvertering

+350%

Ökad intäkt/procentuell omsättning

Bakgrund

Shepherd of Sweden, grundat 1982 är ett lifestyleföretag med egen tillverkning utav fårskinnsprodukter inom premiumsegmentet. Från tofflor, till accessoarer och heminredning saluförs bolagets produkter under varumärket Shepherd.

Den stora förflyttningen inom handeln från fysisk butik till e-com gjorde att Shepherd redan 2017 valde att satsa på egen e-handel och stärka samarbetet med e-com kunder och omnikanalskunder som såg möjligheten att sälja Shepherd produkter till slutkonsument via nätet.

Samarbetet startade med Jetshop och deras plattform för e-com och en site lanserades i Sverige samma år. Nu finns den uppe på flertalet marknader i Europa.

Med det förändrade köpbeteendet hos konsument och inte minst under pågående pandemi såg Shepherd of Sweden möjlighet till ökad försäljning genom att uppdatera siten till Jetshops nya plattform Flight. Det gjorde att försäljning rusade och 2020 blev ett fantastiskt år.

Övergripande målsättning 
Shepherds vision är att vara världens mest attraktiva varumärke med produkter tillverkade av fårskinn och ull.  Detta under deras slogan ”Make life a little cozier”. 

  – Vi ska erbjuda det bästa utbudet och sortimentet inom de segment vi verkar, Tofflor, Home och accessories.

Varumärket viktigast
Shepherd har fått den fina utvecklingen, tack vare en gedigen kunskap om hantverket och att man äger hela processkedjan, Från råskinnet till färdig produkt. Deras produkter är alltid producerade utav 100 % fårskinn eller Ull.De har alltid varit en lönsam produkt för återförsäljaren och i den fysiska butiken har man genom åren byggt upp Shepherdshops för att attrahera konsumenten. Priskampanjer har därför heller inte varit nödvändiga utan att istället fokusera på kvaliteten, designen och varumärket att utgöra den största fördelen för återförsäljaren och för konsumenten. När nu försäljningen flyttar till nätet är det en fördel att under många års tid byggt upp varumärket och produkternas fördelar. Det gör att Konsumenten söker direkt på varumärket och försäljningen har ökat.

Bra försäljningssiffror 2019, flerdubblad ökning 2020
Shepherdofsweden.se startade 2017 och redan 2019 hade de goda försäljningssiffror. 2020 startade bra men direkt när man inte kunde förutse effekterna av pandemin och Covid-19 stannade allt upp. Shepherd som många andra bolag såg sig tvungna att korttidspermittera för att inte kostnaderna skulle bli för stora i förhållande till intäkterna.

Direkt efter sommaren blev det en otroligt stor efterfrågan på varumärket och dess produkter. Försäljningen tog fart, både på egen site och samtidigt med ökad efterfrågan hos deras samarbetspartners, både genom e-handel men även i fysisk butik, trots alla restriktioner om att inte besöka den lokala handlaren vet vi efter samtal med dem, att just Shepherd haft en fantastisk försäljning. För vår egen e-handel hade vi en målsättning att 2020 dubbla omsättningen gentemot 2019, men den blev 3… 4… och sedan 5 gånger så stor ökning. Procentuellt ökade omsättningen med 350% på den egna siten.

Utmaningar

I den fysiska butiken har det alltid varit lätt att skapa en attraktiv försäljningsyta där konsumenten kan klämma och känna produkten och där kunniga säljare tog hand om konsumenten. När handeln nu förflyttas till nätet i större utsträckning är utmaningen att kunna ha hela sitt sortiment online, dessutom med samma känsla som i den fysiska butiken med hjälp av produkt och imagebilder, banners och rörligt media för att med bra inspiration ge konsumenten en upplevelse och känsla förprodukten

– Här är samarbetet med Jetshop viktigt. Att kunna förmedla den känsla och varumärkets exklusivitet via den egna plattformen. Vi var ute efter att skapa en site där man på ett enkelt sätt navigerar sig igenom. Söker produkt, får den information konsumenten behöver för beslut och en lätt resa till köpknappen.

En stor utmaning under 2020 var även att lansera och uppdatera siten med Jetshop Flight mitt i en rådande pandemi där möten var svårt att få till. Men med facit i hand var det värt alla timmar och jobb för att komma i mål.

Nu ser vi fram mot att kontinuerligt utveckla siten för den bästa köpupplevelsen. Det gör vi tillsammans.

”Vi märkte att e-handlare och återförsäljare var oroliga kring corona, men istället för att bromsa gick vi upp med Flight.”

Jessica Nikander
E-commerce Controller, Shepherd of Sweden

Lösningar

Det var när Shepherd klev upp till Flight som e-handeln började blomstra. Det var en satsning, med tanke på omständigheterna 2020 pandemi förde med sig, men marknadsteamet på Shepherd såg att det fanns stora möjligheter, även om omvärlden befann sig i gungning ekonomiskt. 

– Vi märkte att e-handlare och återförsäljare i allmänhet var oroliga kring Covid-19 och dess effekter och påverkan av handeln, det gjorde självklart att vi var osäkra på uppgraderingen och om det skulle ge den effekt vi önskade.

Med Flight kom stora tekniska förändringar som gav fler valmöjligheter för teamet, som skapar mycket material själva och tillsammans med sin reklambyrå Beyond.

– Förändringen ger oss nu mer valmöjligheter på plattformen Flight, nu är den mer alternativ-vänlig, vi har möjligheter för rörlig media och mycket mer. Målsättningen utifrån det är att ändra småsaker i designen med jämna mellanrum. Sedan kommer Jetshop med nya contentdelar och allt blir enklare och tydligare. 

Beyond som designpartner 
Beyond har varit med som partner till Shepherd under många, många år och känner bolaget väl. De har varit med under hela resan att uppgradera Shepherds plattform till nuvarande Jetshop Flight. 

– Det känns tryggt att de vet vad vi står för.

Förutom att utföra all utveckling har Beyond även hjälpt till med att skapa en varumärkesstrategi, skött fotograferingar och löpande arbetat för att optimera e-handeln tillsammans med marknadsteamet hos Shepherd och en mediabyrå som heter Tre Kronor Media.

Tätt samarbete mellan designpartner och plattformsleverantör
Under hela e-handelsresan fanns en tät dialog mellan alla tre parter kring affärsutveckling och optimering. Det sågs som en viktig beståndsdel i den framgångsrika lanseringen. 

Framtiden ser ljus ut
Shepherd växer kraftigt, efterfrågan på produkter för hemmet och inte minst deras tofflor gör att livsstilsföretaget Shepherd of Seden ser ljust på framtiden. Man växer i Sverige och Skandinavien som är hemmamarknaden men också på många marknader utomlands, speciellt i UK, Tyskland och Benelux. 

 – Vi är starka i Sverige. Här är vi top of mind hos konsumenten, när det kommer till produkter i fårskinn och ull men också våra grannländer och inte minst ute i Europa har man upptäckt varumärket och den fina produkt man erbjuder. Inte minst under 2020 då tofflan blivit den nya arbetsskon på hemmakontoret.

Varför Flight?

Flight ger stora tekniska fördelar inom reach och snabbhet. Det är en plattform som hela tiden utvecklas för att ligga i framkant samt ger användaren teknisk frihet.

Flight ger dig:

  • Kortare laddningstid
  • Fler besökare
  • Större kundnöjdhet
  • Ökad konvertering
  • Kraftigt höjd återbesöksfrekvens

Redovisning av systemkarta

Front end: Jetshop Flight
Front end och implementationspartner: Beyond
Sök: Jetshop Elastic search
Betallösning: Klarna Checkout

ERP: Pyramid
Logistik: Unifaun
Marknadsplatser: Åhlens, Zalando och Afound

Resultat

Ökat konverteringen med 63% 

Intäkten/procentuella omsättningen har ökat med 350% 

Mer än dubblat (144%) sin trafik från organiska sök

Hur kan vi hjälpa dig?