Hekta på Tur | Kundcase | Jetshop

Hekta på Tur bytte front-end under högsäsong, och rekordökade omsättningen

Hekta på Tur är en ledande norsk leverantör av friluftsutrustning, med bred målgrupp som innefattar allt från nybörjare till erfarna utövare; alla med ett gemensamt intresse för härliga turer i naturen.

+63%

Ökade intäkter

+68%

Ökad trafik

Bakgrund

Hekta på Tur är en ledande norsk leverantör av friluftsutrustning, med bred målgrupp som innefattar allt från nybörjare till erfarna utövare; alla med ett gemensamt intresse för härliga turer i naturen. 

Företaget startade efter en paddeltur

Efter en paddeltur med dåligt väder insåg Rune Kjeldsen vikten av funktionella kläder. Kort därpå startade han Hekta på Tur, med målsättningen att sälja produkter som ger människor bättre friluftsupplevelser. 

För alla som gillar att ”gå på tur”

Hekta på Tur är ett företag som riktar sig till alla sorters friluftsutövare. Bland dessa är huvudmålgruppen i åldersspannet 25-50 år, med jämn fördelning mellan kvinnor och män. 

Projekt

Jetshop har alltid varit Hekta På Turs partner, och partnerskapet har hållit i sig tack vare väl kompatibla administrationssystem, bra vägledning och gemensam målbild. 2020 bestämde sig båda parterna att det var dags för att ta Hekta på Turs e-handel till en ny nivå. Därför introducerades front-end med Jetshop Flight. 

– Jetshop har varit hos oss sedan starten 2012, och vi har båda växt avsevärt under de åtta åren som har följt. Vi har växt tillsammans. Det kändes därför kul att ta ett nytt kliv tillsammans, säger Lars Kristian Nymoen, Brand Manager på Hekta På Tur. 

För att öka användarvänligheten, hastigheten och konverteringen bestämde sig Hekta på Tur att satsa på ett nytt front-end ramverk. 

– Det är ett väldigt stabilt och användarvänligt system som har fokus där man behöver det; snabba laddningstider och en bra shoppingupplevelse, säger Johan Trägårdh, ESM på Jetshop. 

Kort om Hekta på Tur 

  • Hekta På Tur’s stora målsättning är att ge en bättre friluftsupplevelse genom sina produkter. 
  • Säljer avancerad utrustning och kvalitetsvaror inom friluft.
  • Både nybörjare som vana frilufstövare som målgrupp, primärt åldrarna 25-50. 
  • Köpresan sker via egna artiklar, tips och råd, sociala medier, marknadsföring via Google/Facebook.

Huvud-KPI:er för den nya e-handeln

  • Ökad konvertering 
  • Mer nöjda och återkommande kunder 
  • Tydlig ROI 

Utmaningar

Den nya e-handeln skulle lanseras under högsäsong, vilket alltid innebär ett risktagande. Det var dessutom omfattande förändringar, med tanke på att sajten har haft samma grund sedan 2012. 

Att göra större förändringar för en e-handel, med strukturbyte: kort och gott helt ny front-end, under högsäsong betyder förstås att allt måste gå rätt till. Det fanns inget utrymme för tekniskt strul eller förlorad tid.

– Den samlade kompetensen från Hekta På Tur, designpartnern Ebeling och Jetshop kändes på den professionellt kunniga nivå som krävs för att lansera under högsäsong, säger Lars Kristian Nymoen. 

Lösningar

Förutom front-end via Jetshop Flight användes Product Feed Management för att öka möjligheterna gällande marknadsföringen. Och den tekniska rådgivningen var alltid lika närvarande. 

Marknadsföring 

Hekta På Tur är väldigt aktiva med att skapa content för att marknadsföra sig. Deras inhouse team skapar videos och tips och råd gällande livet i naturen. De arbetar även aktivt med sociala medier. Därför var Jetshops marknadsföringstjänst Product Feed Management en viktig tillgång. Verktyget gör det nämligen enklare att marknadsföra via Google och Facebook. 

Jetshop är kunskapspartner

Jetshop är en kunskapspartner som alltid siktar på att förse heltäckande teknisk rådgivning, så att deras kunder ska kunna fokusera på sin egen spetskompetens. 

Jetshop Flight 

Laddningstider kan ofta vara en avgörande faktor för huruvida en kund väljer att stanna på en sida eller inte. Undersökningar från Google visar exempelvis att 53% av besökare lämnar en webbsida om laddtiden är över 3 sekunder. 

Det är därför som Jetshop skapade Flight – deras egna supersnabba front-end-ramverk som kortar ner alla laddningstider markant.

Jetshop Flight är ett frontend-ramverk skrivet i Facebooks egenutvecklade JavaScripts-bibliotek och React – där fokuset ligger på bästa möjliga prestanda. I Jetshop Flight har du tillgång till de flesta e-handelsfunktioner för snabbare time-to-live, dessutom levereras löpande uppdateringar och förbättringar. 

Jetshop Flight har:

”En viktig anledning till att Jetshop är vår partner är förstås deras partnerroll där hög teknisk expertis alltid är tillgänglig.

Lars Kristian Nymoen
Hekta på Tur

On-site

Content

Med fokus på inspiration och guider både kring produktval för konsumenten men också hur de använder dem i naturen. Ett exempel på det kan vara tydlig steg för steg-guide för hur man gör upp en eld på bästa sätt. Hekta på Tur skapar även inspiration och arbetar varumärkesbyggande via content på sin site och sociala medier. 

Med tillgång till Jetshop Flight har marknadsteamet på Hekta en större valfrihet i hur de ska utforma sin content. Hekta på Tur jobbar även med sina bästsäljare högst upp på sajten och på kategorisidan. 

Filter

Hekta på Tur har en stor mängd av filterval som gör det enklare för kunden att anpassa sin sökning för att hitta precis den friluftsutrustning som eftersöks. 

Tredjepartslösningar

Unifaun Frakt-checkout 

Hekta på Tur har nyligen implementerat Unifaun frakt-checkout för att öka konverteringen och förbättra användarupplevelsen i kassan. Detta ger kunden möjlighet att välja hur produkten ska fraktas och var den ska lämnas. Unifaun gör det även enklare för Hekta på Tur att addera fler fraktsätt och logistiklösningar

Hello Retail 

Hello Retail är ett företag som bland annat erbjuder effektiva tjänster inom sök. Genom att ha Hello Retail som tredjepartslösning kan Hekta på Tur därför erbjuda personaliserat bildsök och kategorisök. Sökresultaten baseras på vem det är som shoppar och hur beteendet har sett ut tidigare. Smarta lösningar, som hjälper Hekta På Tur att öka konverteringen på besökare på sidan. 

ESM har ordet

Vi ser fram emot att ta samarbetet till nästa nivå med närvaro i Norge. Det kommer helt klart bli ett tätare samarbete tack vare det täta E-commerce strategy samarbetet och att vi satsar i Norge. De är även väldigt roligt att jobba med Hekta på Turs team. De gillar att testa nya lösningar, är innovativa, och det flyter alltid på smidigt. 

Johan Trägårdh
E-Commerce Strategy Manager, Jetshop

Redovisning av systemkarta

Front end: Jetshop Flight
Front end och implementationspartner: Ebeling Webbyrå
Sök: Hello retail 
Betallösning: Klarna

ESP/ Nyhetsbrev: Mailchimp
ERP: Visma mamut
Personalisering: Hello retail

Genomförande

Det var viktigt att bytet av front-end gick smidigt, och inte kantades av tekniska bekymmer. Ebeling webbyrå var därför inkopplade för att bygga sidans design. Det verkade vara ett framgångsrecept. För Lars Kristian Nymoen väljer att citera Klarna genom att beskriva hela lanseringen som ”Smooth”. 

– Våra tidigare lösningar har fungerat bra. Men tillgång till ny teknik med högre prestanda och bättre användarvänlighet är såklart svårt att inte bli intresserad av. Och satsningen var verkligen värd att genomföra, för nu sitter vi med mycket bättre försäljningssiffror. Och hela bytet gick väldigt smidigt, helt enkelt. 

Även supporten lovordades av Lars. 

– En viktig anledning till att Jetshop är vår partner är förstås deras partnerroll där hög teknisk expertis alltid är tillgänglig. Även det bidrar ju till att det blir väldigt smidigt. 

Resultat

Efter den nya lanseringen med front-end byggd på Flight syntes en markant förbättring. 

Under en mätning mellan juni 2020 – okt 2020 jämfört med samma period 2019 har…

intäkterna ökat med 

+63%

trafiken ökat med

+68%

mobila transaktioner ökat med

+83%

Siffror på före vs efter Jetshop Flight: 

Startsida: 1,5 – 2 sek snabbare.

Kategorisida: 1,5 – 2 sek snabbare.

Produktsida: Ca 2 sek snabbare.


Totalt minskar laddtiderna med 25%. 

Hur kan vi hjälpa dig?