Kundcase | Hälsokraft | Jetshop, Depict.ai, Voyado

Hälsokraft digitaliserades med moderna e-handelslösningar och dubblade omsättningen

Hälsokraft har under de senaste åren genomgått en digitalisering med omnikanalsstrategi för att knyta ihop sitt erbjudande. Detta samtidigt som de anpassat för både online-kanaler och deras 60 butiker. I digitaliseringen av varumärket har Jetshop, Voyado och Depict haft ett tätt samarbete, vilket har bidragit till dubblad omsättning och ett långt mer sammanhållande varumärke.

Bakgrund

Hälsokraft är en riksomfattande kedja bestående av ett 60-tal hälsokostbutiker. Affärsidén grundar sig i att varje handlare är delaktig i att driva företaget framåt, för att förse människor med ett brett sortiment av bra hälsoprodukter. 

För att vara ett konkurrenskraftigt alternativ till större aktörer har företaget under de senaste åren satsat på digitalisering och en omnikanal-strategi för att knyta samman kundupplevelsen. I den digitala satsningen föll valet av e-handelsmotor på Jetshop, som även har agerat kunskapspartner under hela projektets gång.

Målgrupp
Hälsokraft riktar sig både till återförsäljare och slutkunder och arbetar löpande med ett brett sortiment av hälsoprodukter, vilket ska vara tillgängligt för människor i alla åldrar.

Övergripande målsättning
Att som mindre aktör kunna konkurrera med större aktörers omnikanalserbjudande.  

Utmaningar 
Det eftersöktes kostnadseffektiva lösningar som skulle vara problemfria att driva för Hälsokrafts interna resurser.

– Det var viktigt att vi kunde göra integreringar kostnadseffektivt och utan tekniska svårigheter som kan ställas mot vad våra stora konkurrenter erbjuder. Sen måste vi själva kunna driva projektet framåt enkelt efter lanseringen.

Därför föll valet på Jetshop

Jetshops position som Sveriges ledande SaaS-leverantör av e-handel och deras caseportfolio samt goda rykte resulterade i att deras erbjudande vägde tyngre än liknande aktörer på marknaden.

– Jag känner en trygghet i att Jetshop är den ledande SaaS-leverantören i Sverige och att plattformen ständigt lever vidare och utvecklas. Vi som kund behöver inte sitta med massa egna lösningar att ha full kontroll på utan kan nyttja en modern lösning som hålls uppdaterad och följer ändringar i lagstiftning osv. På så vis känner jag mig trygg.

Resultat

Som Nordens ledande SaaS-plattform och med moderna lösningar inom omnikanalsförsäljning har Jetshop hjälpt Hälsokraft till mer digital närvaro hos målgrupperna – och bättre försäljning.  

– Satsningen med Jetshop dubblade omsättningen. 

Jetshop skapade en gemensam back-end att driva kanalerna på. Med en startsida som hela tiden behöver uppdateras har den byggts för att interna resurser hos Hälsokraft helt utan utvecklare enkelt ska fortsätta kunna driva och administrera butikerna online. 

Jetshop har försett oss med en stabil plattform med rik funktionalitet för både B2C och B2B, och samtidigt gett oss rådgivning för hur vi ska driva butikerna framåt. 

Jetshop har dessutom gjort det mycket smidigt att integrera med Depict och Voyado samt andra tredjepartslösningar. 

– Jag tror att andra alternativ till den funktionalitet som vi har fått av våra partners hade blivit väldigt mycket dyrare. Allt flyter dessutom på smidigt. Vi kan med vår nuvarande lösning tävla mot våra konkurrenter, oavsett deras storlek. 

Efter implementeringen av Depict såg Hälsokraft en ökning på 75 % i sidor per session.

Utmaningen

Hälsokraft ville skapa en upplevelse där besökaren skulle hitta det de var ute efter lika enkelt online som i deras fysiska butiker. En av de personer som var med och ledde denna förändring var Douglas Holm, E-Commerce Manager på Hälsokraft.

Med hjälp av rätt rekommendationer av hög kvalitet ansåg han att Hälsokraft skulle ha möjlighet att hjälpa besökarna att både hitta den produkt de letade efter, och samtidigt kunna erbjuda anpassade förslag för att säkerställa att kunderna har allt de behöver för att använda produkten.

Kort förklarat – Douglas ville att rekommendationerna skulle vara så lika butikspersonalens som möjligt för att säkerställa att kunderna har allt de behöver när de lämnar butiken. Hälsokrafts viktigaste mätvärden i detta var antalet sidbesök per session, eftersom detta är en indikation på om kunden leds vidare till andra intressanta produkter, samt spenderad tid på webbplatsen.

Resultatet

Douglas anlitade teamet på Depict.ai för att få hjälp att ta sig an den här utmaningen. Depicts rekommendationer sticker ut ur mängden eftersom deras algoritmer är utformade för att se på produkterna på samma sätt som vi människor. Istället för att bara titta på andra kunders köpbeteende använder Depict även all typ av övriga produktdata för att förbättra sina algoritmer. Detta innebär att de kan börja leverera rekommendationer i världsklass omedelbart efter lanseringen på webbplatsen.

Siffrorna på Hälsokraft talar för sig själva. Efter att Douglas lanserade Depict på webbplatsen ökade antalet sidor per session med 75 %.

Utmaningar

När Hälsokraft gick över till att bli digitala visste de att de behövde hitta ett sätt där de kunde fortsätta att ha en personlig kontakt med sina kunder, även när de inte kunde ses ansikte mot ansikte. För att möjliggöra detta behövde de rekrytera fler medlemmar och samla all kunddata på en och samma plats. Arbetssättet de använde tidigare för att rekrytera medlemmar var ineffektivt och tidskrävande.

”Vi insåg att det skulle vara omöjligt att efterfölja GDPR med vårt gamla specialbyggda lojalitetssystem. Den äldre tekniken kunde inte heller integreras med e-handeln och kassasystemen för att erbjuda kunderna en smidig köpupplevelse.”
-Rickard Sviestins, Business Developer på Hälsokraft

Teamet på Hälsokraft behövde dessutom lägga onödigt mycket tid på verksamhetens e-postkommunikation, eftersom den hanterades på olika plattformar med individuella data. Kontaktlistor och resultat var tvungna att kontinuerligt importeras och exporteras manuellt och de visste att de behövde en ny lösning där allt kunde skötas på en enda plattform.

Resultatet

Hälsokraft har nu möjlighet att spara mycket tid då de inte längre behöva ange kunddata från butikerna manuellt och skicka dessa till huvudkontoret. De behöver heller inte lägga tid på att exportera och importera e-postadresser mellan CRM och e-postverktyg.

De har allt de behöver på en och samma plattform, som dessutom är enkel att använda. E-post- och SMS-kommunikationen är betydligt lättare att hantera nu när den ligger i samma system som kunddatan. Nyhetsbrev har en snygg responsiv layout och är lätta att sammanställa. Voyado har också gjort det möjligt för Hälsokraft att skapa kraftfull segmentering, automatiseringar, dynamiskt innehåll och se hela kommunikationshistoriken för varje individuell kund.

”Den mängd data och KPI:er som finns tillgängliga i Voyado är en riktig guldgruva för att ta del av viktiga insikter. Alla gemensamma rapporter finns tillgängliga bara man klickar sig fram genom webbgränssnittet, utan att behöva exportera data eller använda Business Intelligence-verktyg”, säger Rickard.

Hälsokraft har kunnat se fantastiska resultat av Voyado, bland annat:

Den totala kostnaden för lojalitetsprogrammet minskade med 15 %, samtidigt som rekryteringen av medlemmar ökade med 180 %. Försäljningen i Club Hälsokraft ökade från 50 % till 75 % av den totala försäljningen.

”Eftersom en större del av försäljningen nu är kopplad till en identifierad medlem har vi kunnat öka vår lojalitet och få en bättre förståelse för våra kunder.”

”Vi imponerades över hur många funktioner som Voyado kunde erbjuda på en och samma plattform: kunddata, samtycke, köphistorik, erbjudanden och förmåner, e-postmarknadsföring, SMS, automatisering, registreringsformulär och Business Intelligence. ”
-Rickard Sviestins, Business Developer på Hälsokraft

“Projektteamet på Voyado gjorde ett utmärkt jobb när de ledde oss genom detta projekt och hjälpte oss att hantera de olika processerna med att fasa ut vårt gamla CRM-system. Och webbgränssnittet är så intuitivt att vårt marknadsföringsteam knappt behövde någon utbildning för att komma igång”, säger Rickard.

Tack vare Voyado är det nu enklare än någonsin att rekrytera fler medlemmar och att få personuppgifterna ifyllda automatiskt genom en enkel kontroll av ID-numret. Något som tidigare hanterades genom tidskrävande manuell ifyllning av formulär och som sedan behövde skickas från butik till huvudkontor.

Hälsokraft kan nu skicka ut all kommunikation från samma plattform, där de också har all data samlad, vilket sparar både tid och resurser. Det är dessutom enklare än någonsin att analysera resultaten från deras kommunikation och kampanjer och att spåra KPI:er, med mera.

Hälsokraft grundades år 1993 och är idag en av Sveriges ledande detaljhandelskedjor inom hälsokost och kosttillskott med över 60 butiker i hela landet. Under 2020, delvis på grund av den pågående pandemin, var Hälsokraft tvungna att snabbt anpassa sin shoppingupplevelse online för att kunna matcha den personliga kontakt som deras kunder var vana vid.

Jetshop är sedan 2003 en innovativ teknik-, strategi- och kunskapspartner som brinner för din framgång i alla kanaler. Vi levererar en e-handelsplattform i molnet som ger dig bästa möjliga förutsättningar för framgångsrik omnichannel retailing och cross-border commerce. Med Jetshop Commerce får du en kraftfull Software as a Service-plattform som alltid körs på den senaste versionen, med den senaste tekniken. 

Jetshop har idag 70 st anställda och kontor i Stockholm, Oslo och Göteborg. Bland kunderna finns Bergans of Norway, Coolstuff, 8848 Altitude, Lagerhaus, Scorett, Hööks, A Days March, Svenska Hem och Flattered.

Depict.ai levererar produktrekommendationer i världsklass. Genom att nyttja nya framsteg inom djupinlärning har de byggt en rekommendationsmotor som använder data på hur en vara ser ut, hur den beskrivs på sidan och vad den ska användas till. Deras rekommendationer har visat sig vara dubbelt så effektiva som andra kända aktörer när det kommer till click-through, och öka försäljningen med 4-6%. Integrationen med din hemsida är dessutom superenkel och tar fem minuter att utföra från din sida.

Voyado är en molnbaserad datadriven marknadsplattform med en 360° kunddatabas, marketing automation, lojalitets- och bonuslogik, kampanj- och utskicksmotor och rapporteringsverktyg. Förutom innovativ funktionalitet fokuserar Voyado på användarvänlighet så att en marknadsavdelning kan styra sina kundresor på egen hand. Varumärken som XXL, Rusta, Apoteket, Kjell & Company, NetOnNet, Mio, Polarn O. Pyret och MQ använder idag Voyado som plattform för sin kundkommunikation och lojalitetsarbete.

Besök Hälsokraft

Hur kan vi hjälpa dig?