Kundcase | Galvin Green | Jetshop success stories

Galvin Green och Jetshop gör det lätt att gå globalt

Galvin Green har bevisat att expansioner till nya marknader inte behöver kännas övermäktigt, utan kan göras enkelt och smidigt. Speciellt om varumärket gör grundlig research och genomför noggranna testningar. Den senaste tiden har Galvin Green expanderat stort, och nu ska företaget tillsammans med Jetshops etablera sig på ännu fler marknader. I det här caset kan du läsa om samarbetet och strategin bakom framgångarna.

+62%

Ökad mobil konvertering

+283%

Ökad intäkt (mobil)

+91%

Fler transaktioner

1 september 2019 – 31 juli 2020 vs 1 september 2020 – 31 juli 2021

Bakgrund

Galvin Green tillverkar och säljer kläder för golf. Varumärket drivs med passion och vilja att genom god kvalitet inspirera människor till att börja med sporten. 

Idag har Galvin Green närvaro i hela EU samt USA och Kanada. De fortsätter att växa och har som vision att agera globalt men samtidigt verka lokalt, vilket innebär att de växer med en digital first-strategi och lägger mycket vikt vid sina e-handelslösningar.

Målgrupp
Målgruppen är den potentiella golfentusiasten, oavsett var den befinner sig.

”Jetshops sätt att analysera sajten gör att vi snabbt kan reda ut vad som funkar respektive inte funkar, och vi lär oss väldigt mycket samtidigt.”

Galvin Greens strategi för expansion

Väljer marknad med omsorg
Inför valet av en ny marknad undersöks marknadens struktur och dess konkurrenter. 

– Vi tittar på hur marknaden är strukturerad för golfare, exempelvis huruvida det är trångt bland konkurrerande aktörer.

Börjar med plan, tanke och strategi
En av de viktigaste delarna i det inledande arbetet är att undersöka målgruppens vanor och behov. Galvin Green undersöker alltid trafiken deras målgrupp intresserar sig för och bygger närvaron utifrån det. Allt utifrån en noggrann budgetplan för hur mycket expansionen får kosta. 

– Det börjar alltid med en plan, tanke och strategi. Alla marknader har sina egna spelregler som vi anpassar oss efter, säger Gustav Höjelid, Operations Manager Galvin Green.

Med löpande analyser av fraktsätt
Med löpande analyser av konvertering gentemot fraktsätt säkerställer Galvin Green att deras fraktlösningar fungerar. 

– Vad händer om man erbjuder fri frakt som ett alternativ? Fraktsätt är en viktig del, och vi kommer att jobba vidare med analys över fraktalternativen. Vi lägger störst vikt på att erbjuda fraktsätt som den lokala marknaden efterfrågar. 

Gör läxan angående tullar  
– Om du inte undersöker hur tullarna fungerar kommer det att dyka upp oväntade kostnader. Det är därför alltid skönt att ha Jetshop som partner.

Därför är Jetshop Galvin Greens partner

Valet föll på Jetshop i september, och beslutet togs via konsulter som tyckte att Galvin Greens storlek och resa passade Jetshops affärsmodell, tekniska kompetens och strategi. Något som snabbt bekräftades. 

– Från dag ett har samarbetet varit superbra. Jetshop bryr sig verkligen. De ger kontinuerlig kontakt och hjälper oss att förbättra vår strategi.

Jetshops funktionalitet passar Galvin Greens 

Jetshop ger funktionalitet som låter marknadsteamet styra sidan med enkelhet. 

– Det vi gillar mest är hur vi kan sköta varje landspecifik sida och kanaler. Hur vi ser över frakter och väljer vilka bilder vi vill ha. Den frihet som vi får är en viktig anledning till att vi valde Jetshop och det är också därför vi trivs så bra i samarbete.  

Med analyser som gör enklare att planera för framtiden 

– Det är därför alltid skönt att ha Jetshop som partner. Deras sätt att analysera sajten gör att vi snabbt kan reda ut vad som funkar respektive inte funkar, och vi lär oss väldigt mycket samtidigt. 

Redovisning av systemkarta

Front end: Jetshop Flight
Front end och implementationspartner: R3
Sök: Jetshop Elastic search

ERP: GUNG
ESP/Nyhetsbrev: Rule
Betallösning: Klarna Checkout

E-commerce Strategy Manager har ordet

Oskar Tornberg är ESM hos Jetshop och har arbetat tätt med Galvin Greens marknadsteam sedan början på samarbetet. Han ser att expansionen går i linje med företagets redan progressiva position, där fokus ligger på högt driv och kundnärhet.

– Galvin Green har sedan start haft ett väldigt stort fokus på försäljning utanför Sverige. Det märks bland annat genom fraktvalen. De förstår verkligen vikten av att kunna erbjuda kunden rätt leveransalternativ för rätt kund och i rätt land. En annan sak är annonseringen som styrs lokalt baserat på säsong och land.

Oskar lyfter även hur drivna Galvin Green är när det kommer till att förbättra kundupplevelsen. 

– Galvin Green är nyfikna, sen är det väldigt roligt att jobba med en kund som hela tiden vill förbättra kundupplevelsen. Tillsammans analyserar vi löpande siten och samtidigt tittar runt efter vilka tredjepartsleverantörer som kan passa och bidra. 

I samarbetet har tredjepartsleverantörer valts ut med noggrannhet.

– Det senaste året har vi bland annat implementerat Yotpo. Detta för att kunder globalt som inte haft möjligheten att prova kläderna skall kunna läsa vad andra kunder säger och recensionerna talar sitt egna språk. Vi har även lagt till ”Complete the look” så kunderna enkelt kan hitta modellens alla plagg. Kombinerat med Jetshops paketmodul som används för Shop-the-look av golfspelarnas utstyrsel så blir det enkelt för kund att hitta en snygg helhetsoutfit vilket lett till ökat ordervärde.

Avslutningsvis ser han ljust på framtiden. 

– Det är kul men inte förvånade att Galvin Green nu är på frammarsch. De har inte bara produkter av absoluta toppkvalité utan är också ett riktigt målmedvetet och härligt gäng! Det här är bara början och det finns massa mer spännande inplanerat framåt.

Vill du veta mer om Cross-border så måste du läsa vår E-book ”Internationell e-handel – Så kommer du igång och lyckas expandera internationellt.”

Hur kan vi hjälpa dig?