Flattered - kundcase-LP - Jetshop

100% tillväxt med en Digital First Strategi

Flattered tillverkar skor av hög kvalitet, vilket har lett till en snabb tillväxtresa sedan starten 2013. För att stärka sitt kundfokus och dessutom kunna möjliggöra en större expansion eftersökte företaget en modern e-handel som utgick från en Digital First-strategi. Tillsammans med oss på Jetshop påbörjades en en ny digital resa, vilken resulterade i långt bättre möjligheter inom marknadsföring och kostnadseffektiva tekniska lösningar.

Bakgrund

Flattered har sedan grundandet gjort en framgångsrik varumärkesresa och är idag ett storskaligt företag som säljer skor inom damsegmentet.

– I början var vi bara en liten aktör som enbart sålde inneskor och vår första produkt var en ballerinasko. 2015 började vi även att sälja utomhusskor, och efter det har varumärket i hög takt vuxit och sortimentet har breddats avsevärt, säger Gustav Lidén, CEO på Flattered.

Även om Flattered riktar sig till damsegmentet beskrivs företagets målgrupp som bred.

– Även om vi inte har så höga priser sticker vår kvalitet ut i mängden. Våra skor är handgjorda i Spanien. Jag skulle kalla det Honest Pricing, förklarar Gustav.

Mål som krävde en digital transformation

Flattereds team består av sju personer, som siktat på att digitalisera sitt företag för att göra det skalbart och även enkelt att komma närmare sina kunder.

– Vi kände att vi ville komma närmare vår målgrupp. Det finns en allmän skepsis gällande digitala köp ställt mot köp som görs i butik. Det är något man alltid måste ha med sig.

Projekt

Flattered hade i sin tillväxtresa börjat växa ur sin gamla plattform och eftersökte därför något nytt och modernt; en plattform som kunde användas smidigt för att sprida varumärkeskännedom och öka försäljningen.

På Flattered är hälften av teamet personer som har god erfarenhet inom e-handel med teknisk kompetens inom området. Den andra hälften är mer orienterad kring fashion och design. När varumärket växte sig större syntes en oro att de inte skulle klara av att sköta driften.

– Vi behövde en nystart. En plattform som är snabb, modern och med fungerande integrationer som dessutom är lättskötta. Vi var alltså ute efter något med hög flexibilitet och anpassat för Digital First.

 ”Vi behövde en nystart. En plattform som är snabb, modern och med fungerande integrationer som dessutom är lättskötta. Vi var alltså ute efter något med hög flexibilitet och anpassat för Digital First.

Gustav Lidén
CEO Flattered

Varför Jetshop

Snabb respons, lyhördhet och fri support var tre viktiga orsaker till att Jetshop lyste lite starkare än sina konkurrenter i havet av plattformsalternativ.

En viktig fördel som Jetshop har ställt mot andra plattformsleverantörer är flexibilitet när det kommer till integrationer och byten av affärssystem. Något som var av extra hög vikt för Flattered vars produkter tillverkas i Europa. Företaget är alltså inte är beroende av leveranser i stora volymer utan kan istället jobba med flera, mindre leveranser över kortare sträckor. Ett sådant arbetssätt krävde nya affärssystem som kunde integreras på smidigast möjliga vis.

– Det ledde till att vi helt enkelt behövde byta till ett annat affärssystem, och där utmärkte sig Jetshop genom smidiga integrationer. Ett både flexibelt och kunnigt mindset helt enkelt, säger Gustav.

Något annat som gjorde Jetshop till ett unikt alternativ var deras kundtjänst som hålls öppen alla dagar i veckan, kombinerat med en särpräglad lyhördhet och förmåga för att anpassa sig.

– Det jag vill lyfta framför allt annat är hur oerhört lyhörda Jetshop varit för våra önskemål och kommunikationen har sedan dag ett varit tydlig och kärnfull.

Utmaningar

Att skapa kostnadseffektiv logistik var en svår nöt att knäcka för företaget som säljer mycket internationellt över långa sträckor och dessutom säljer produkter som kännetecknas av hög returgrad. Det var viktigt att logistiken inte skulle gå ut för mycket över kundupplevelsen.

Flattered sänder ut ordrar över hela världen, främst i Europa. Samtidigt har de ett starkt fokus på kundupplevelse och vill förstås se till att hela deras organisation arbetar kostnadseffektivt.

– Digitalt har vi kört mycket annonsering på Facebook – För att få hög avkastning på annonser- na är det viktigt med ett långsiktigt arbete för att skapa lojala ambassadörer, alltid ha relevant content, samt snabba laddningstider på sajt när kunden förflyttar sig från annons till vår hemsida.

Lösningar

Genom den senaste tekniken från Jetshop Flight och marknadsföringsverktyget Product Feed Management kunde försäljningssiffrorna höjas till nya nivåer. I kombination med Jetshops tekniska kompetens formades en lösning där Flattered helt skulle kunna fokusera på sin affär, och Jetshop sköta det tekniska.

Jetshop Flight är ett front-end ramverk byggt på Facebooks egenutvecklade JavaScrips- bibliotek och React leder till supersnabb front- end med fokus på prestanda. Jetshop Product Feed Management är verktyget som har tillgång till flertalet marknadsplatser och kanaler vilket gör det lättare att nå ut med budskap, utan anpassning eller krångliga integrationer.

Product Feed Management samlar marknadsföringen
För Flattered är sociala plattformar som Instagram och Facebook viktiga kanaler. För samtliga kanaler har Product Feed Management kommit till god användning. Med Product Feed Management utgår du från en punkt att kommunicera med, och har tillgång till en stor mängd marknadsplatser och marknadskanaler.

– Jetshop Flight sticker ut bland konkurrenter tack vare hastighet och flexibilitet. Product Feed Management-verktyget särskiljer sig genom att vara en väldigt enkel och lätthanterlig tjänst för marknadsföring, vilket andra marknadsföringstjänster inte alltid är.

Design

Eftersom Flattered satsar mycket på content fanns ett behov att av styra landingsidor effektivt. Därför implementerades short-codes, vilket resulterade i att Flattered kan styra utseendet med exakt kontroll och på så vis enklare sprida varumärkeskänslan och content everywhere.

Kommer snart

För att kunna hålla konsumenter bättre uppdaterade om produkterna skapades en ny flik med namnet “ kommer snart” på produktkortet. Genom den kan Flattered enklare ge sina konsumenter notiser om när produkter är tillgängliga igen.

Förköp

Även funktionen förköp tillkom. Med den kan man köpa produkter som inte finns i lager, genom att beställa med förlängd leveranstid. Varorna skickas helt enkelt så fort de återfinns i lager.

Klarna Shipping Assistant

Flattered har integrerat KSA, Klarna Shipping Assistant, för att skapa en smidigare upplevelse för både konsumenter och handlare. KSA är ett effektivt sätt att skapa smidigare köpflöden, och ger full kontroll över leveransmöjligheter och fraktkostnader för slutkonsumentent. Integrationen har med andra ord gjort det mycket smidigare i flera avseenden för Flattered. Tjänsten finns tillgänglig i senaste versionen av Klarna checkout – KCO v3 och du hanterar smidigt alla dina fraktmetoder direkt i ditt TA-system.

Fraktalternativen är baserat på den pre-fill Klarna redan har på kunden och eliminerar därmed ett steg för kund vid checkout, då samma information används för betalning och frakt.

Det finns stöd för alla typer av fraktalternativ samt upphämtningsställen, oavsett marknad. Det finns även stöd för att visa utlämningsställen på en karta. KSA är dessutom anpassat för de som växer globalt och finns därmed tillgängligt i ett stort antal länder.

AKAMAI CDN för global expansion

Flattered använder CDN via Akamai för att upprätthålla en snabb upplevd hastighet i alla försäljningsländer. Det adderar också driftsäkerhet och skydd mot ddos-attacker och har inbyggd bildskalningsfunktionalitet för att komprimera bilderna på sajten.

ESM har ordet

Enligt Oskar Tornberg, E-commerce Strategy Manager på Jetshop, har samarbetet med Flattered varit både givande och utmanande, vilket beror på drivna människor med tydliga mål som vill ta ett redan framtidsorienterat företag vidare.

– Flattered har verkligen pushat oss som plattformsleverantör. De vill automatisera stora delar av sitt företag och de arbetar väldigt aktivt med sajten och letar ständigt efter förbättringar. De är ett företag som ligger i framkant och bryter ny mark. De utmanar oss med sin kreativitet och ställer höga krav, något som får oss att prestera till vårt yttersta, säger Oskar.

Oskar Tornberg
E-Commerce Strategy Manager, Jetshop

Redovisning av systemkarta

Front end: Jetshop Flight
Front end och implementationspartner: Hyperlab
Sök: Jetshop Elastic search
Rating och reviews: Yotpo
Betallösning: Klarna Checkout

ESP/ Nyhetsbrev: Mailchimp
ERP: Extend
Logistik: Ongoing (Lager/3PL)
Marknadsplatser: Zalando och Afound

Genomförande

Flexibilitet och lyhördhet var genomgående i utformandet av den nya e-handeln. Plattformen, med Flight och Product Feed Management var förstås viktiga delar, men även marknadsföringsintegrationen Yotpo var en viktig komponent för att stärka Flattereds erbjudande.

Inför Flattereds globala satsning var det viktigt att skapa möjligheter för att bygga starkt förtroende hos nya målgrupper. Integrationen mot Yotpo var därför högt uppskattad. Kombinerat med SaaS- plattformen, snabb front-end och Product Feed Management skapades bättre förutsättningar för den globala expansionen, det lätthanterliga verktyget gör det nämligen enklare att via Facebook och Google nå ut till fler målgrupper.

Mer om Yotpo

Yotpo är en plattform för recensioner, betygsättning samt frågor och svar. Med integrationen kan ett företag på smidigt vis skapa en närmare relation med konsumenter och bygga förtroende.

5 unika fördelar med Jetshop:

  • SaaS-plattform
  • Tekniskt support alla dagar i veckan
  • Flexibel front-end med Flight
  • Löpande uppdateringar och alltid på senaste versionen
  • Effektiv marknadsföring med Product Feed Management

Resultat

Sedan lanseringen har sidan växt 100% year on year.
En framgångssaga, då tillväxten på den förra sajten helt hade stagnerat. 

I år kommer 70% av intäkterna från flattered.com,
vilket är en markant ökning då det tidigare har varit 50/50 mellan site och wholesale. 

Sammanfattning

Skoföretaget Flattered siktade på global expansion och eftersökte en ny e-handel för att kunna nå sina mål. Jetshop valdes som partner till följd av plattformsleverantörens flexibla erbjudande och tekniska kunskap. I Jetshops paket av lösningar syntes supersnabb front-end via Flight och effektiv marknadsföring genom Product Feed Management.. Efter lansering noterades snabbt en kraftig ökning i digital omsättning.

Hur kan vi hjälpa dig?