Talare

Här kan du läsa om våra spännande talare. Passa även på att besöka deras hemsidor och bloggar eller varför inte börja följa dem på twitter. Håll ögonen öppna för de senaste nyheterna om våra talare som vi löpande kommer presentera här.

Arne Andersson PostNord

E-barometern 2.0 – nu med omnikanalindex
PostNord e-handelsexpert Arne Andersson lanserar en ny utvecklad version av e-barometern med återkommande omnikanalindex. Ta del av dagsaktuell statistik med fokus på hur konsumenter vill få sina varor levererade och hur väl företagen möter upp dessa förväntningar.

Torkel Hallander Bythjul.com

Torkel Hallander är VD på BytHjul.com som funnits på nätet sedan 2002 och som idag är Nordens näst största oberoende däckleverantör på nätet. Bolaget grundades av tre unga bröder, och tog sig från ingenting till en omsättning på ca 200 miljoner kronor på 10 år. De har som mål att inom fem år omsätta 1 miljard kronor i Norden. Visionen är att vara världens mest kundorienterade däckhandlare på nätet.

Torkel brinner för modern, kundvänlig e-handel och vill göra BytHjul.com till ”däckbranschens Amazon.com”. Han är en erfaren och kunnig företagsledare som kan mycket om e-handel, entreprenörskap och tillväxtfrågor.

När Torkel tidigare var VD för Hemmabutikerna skapade han ett synsätt som byggde på att få varje säljare att agera på ett unisont sätt i varje säljögonblick. Att kunna återskapa den fysiska perfekta säljsituationen på nätet är något Torkel brinner extra mycket för. Han kallar det för SMR (Sales Man Replication). Torkel beskriver det som ett mentalt protokoll att följa för att Maximera kundens nöjdhet, Maximera konverteringsgraden och maximera marginalerna i varje ögonblick på varje sida i Bythjuls webshop. Denna tankemodell står bakom många av satsningarna BytHjul.com gör i webshopen.

Bythjul strävar ständigt efter att vara i framkant när det gäller leveranstider, sortiment och användarvänlighet. Hemsidan gör det möjligt för kunden att snabbt och enkelt handla däck och fälgar till ett billigt pris. Bythjul har sitt huvudkontor i Stockholm och lagerhållning samt produktion sker på ett distributionscenter i Karlstad. Under våren 2007 startades filialer upp i Finland, Danmark och Norge och hösten 2011 expanderade Bythjul till Storbritannien och Tyskland.

Lisa Myers Verve Search

Lisa Myers är VD och grundare av den prisbelönta SEO & content-marketingbyrån; Verve Search Ltd. Lisa har arbetat inom digital marknadsföring sedan 2003 och är en regelbunden talare på konferenser över hela världen. Hon bidrar regelbundet med artiklar till branschpressen, och har skrivit flera guider för “best praxis” och whitepapers. Lisa har vunnit flera utmärkelser och erkännanden, inklusive; “Blackberry Kvinnor & Technology” 2008, och “Search Personality of the Year” vid brittiska Search Awards 2011.

Hennes byrå är specialiserad på internationella SEO & content-marketingkampanjer för medelstora och stora företag, och har för närvarande kunder i 10 länder.

Frank Lavin Export Now

Frank Lavin är VD och grundare av Export Now, som hjälper företag att sälja på nätet i Kina från sin hemmamarknad. Export Now hjälper idag över 50 varumärken, vilket gör dem till den största operatören av e-handelsbutiker för utländska varumärken i Kina.

Frank bidrar med erfarenhet från både privat och offentlig sektor till sitt jobb. Han har tidigare jobbat som statssekreterare för internationell handel vid US Department of Commerce mellan 2005-2007. I den rollen var han huvudförhandlare med både Kina och Indien, ansvarig för handelspolitiken, exportfrämjande åtgärder och handelsförhandlingar över hela världen. Mr Lavin har också varit USA:s ambassadör i Singapore 2001-2005. En av hans arbetsuppgifter var då att hjälpa till att förhandla fram ett frihandelsavtal mellan USA och Singapore som betecknats som en milstolpe i amerikansk handelspolitik.

I den privata sektorn har Frank haft olika chefspositioner i Hong Kong och Singapore på Bank of America och Citibank.

Lavin är erkänd expert på strategier för lansering på nya marknader och har skrivit boken “Export Now” som används på handelsuniversitet runt om i världen.

Jarno Vanhatapio ZooZoo.com med flera.

Insikter om vinnarna och förlorarna inom framtidens ehandel.
Vad utmärker vinnarna?
Jarno berättar om hur e-handeln är inne i en ny fas där konkurrensen aldrig varit större, men också där möjligheterna är oändliga. Han berättar hur hans ehandelsbolag ZooZoo.com och hans kommande modesatsning kommer att agera för att maximera möjligheterna inom framtidens ehandel.
E-handelsveteranen Jarno Vanhatapio grundade Nelly.com i sitt vardagsrum 2003. Efter sitt gedigna arbete på Nelly.com lanserade han ZooZoo.com 2013. Nu är han redo att göra sin nya resa med kommande modesatsning.

Vedanarayanan V. Stayzilla.com

Vedanarayanan Vedantham har mer än 10 års erfarenhet av e-handel, digital marknadsföring, team building, affärsutveckling mm. Han är idag Marknadschef för www.stayzilla.com – den största marknadsplatsen för övernattningar i en av världens snabbast växande ekonomier – Indien. Stayzilla erbjuder ett utbud från över 13 000 annonsörer från fler än 1100 städer i Indien.

Vedanarayanan har tidigare varit chef för digital marketing & product management på www.cbazaar.com, världens största onlinebutik för “Indian Ethnic Wear”. Vedanarayanan drömmer om att nån gång i livet slå igenom stort med sitt stora fritidsintresse – han har nämligen skrivit 3 skönlitterära böcker som är delar i en serien “Adventures of Prince Surya”.

John Ekman Conversionista

John Ekman är grundare och VD för Conversionista! – NR 1 på Online-konvertering i Sverige. Enligt John är en ”Conversionista” någon som är galet passionerad av att förbättra konvertering och konverteringsrad. Conversionista hjälper sina kunder att förbättra sin konverteringsgrad genom att:

  • Förstå besökare genom visuell analys av sidor och genomgång av webbanalysdata
  • Ta fram konkreta förbättringsförslag baserade på vår långa erfarenhet och kunskaper om konsumentpsykologi på nätet
  • Mäta och A/B-testa konverteringsgrad och resultatet för våra olika förbättringsförslag.

John har extremt lång erfarenhet av att optimera affärsutfallet för online-företag och har tidigare haft ledande befattningar på bland andra Icon Medialab, Net Entertainment och Betsson.