Scandinavian E-Business Camp 2014 – Hotell Rival Stockholm 16 oktober
 

Talare

Scandinavian E-business Camp – Mötesplatsen för bättre e-handel

 

Talare på SEBC 2014

Fler talare för SEBC STHLM 2014 presenteras löpande. Håll dig uppdaterad.

SEBC STHLM presenterar
amanda business portrait.svartvit

 

Amanda Haugland

Facebook

Lyssna till Amanda Haugland för att få inblick i de bästa metoderna för att hjälpa ditt företag att lyckas på Facebook. Hennes passion för marknadsföring på nätet har alltid funnits där. Hon har arbetat på Facebooks europeiska huvudkontor på Irland i över två år. Under den tiden har hon arbetat med en mängd olika klienter inom olika vertikaler och med olika syften, allt från varumärkesbyggande aktiviteter för direkt respons och på senare tid även få fler att installera Facebooks mobila app. Skälen för att annonsera på Facebook är enligt Amanda ganska enkla. Det finns 1,2 miljarder människor på Facebook och det är en stor del av världens befolkning. På Facebook når du en internationell publik likaväl som en regional publik. Du kan välja efter demografi och regioner för att anpassa efter din verksamhet. Amanda har en Master i ekonomi med inriktning på marknadsföring.

black-white_2014

 

Sïmon Saneback

Stylepit

Sïmon Saneback är välkänd inom den skandinaviska e-handelsbranschen och en frekvent talare runt om i Europa. Han beskriver sig själv som en arbetsnarkoman som har arbetat inom online-industrin under hela sin karriär. Han startade sitt första företag vid 16 års ålder och har en stor passion för e-handel. Trots sin unga ålder har han haft ett flertal ledande befattningar, samt olika styrelseposter i nordiska organisationer inom IT och detaljhandel. Idag är Sïmon CMO och nordisk VD på STYLEPIT som är en ledande europeisk modesajt online. STYLEPIT är en ”pure player” dvs 100% internetbaserade och Sïmon kommer att dela ​​historien om 14 år på nätet som pureplayer, prata om konsumentinsikt och den pågående maktskiftet i branschen – såväl som dela sina tankar om möjligheter och utmaningar för en framgångsrik gränsöverskridande e-handlare.

 

HenningHeesen-BW

Henning Heesen

Salesupply

Första talaren SEBC STHLM kan presentera är ingen mindre än Henning Heesen, co-founder av Salesupply i Tyskland. Salessuply grundades 2008 och förser idag 100-tals e-handelsföretag världen över med deras internationella e-handel. Henning Heesen såg tidigt Internets potential och annonserade redan 2001 med Adwords.

Heesen föddes i Nederländerna och reste mycket som ung. Han lärde sig tidigt att olika kulturer kräver olika bemötanden, idag är denna kunskap nyckeln till en framgångsrik internationell expandering.

Heesen fick upp ögonen för Internet redan 1995 då han började jobba med marknad- och sälj med fokus inom rostfritt stål för industriella kunder i Tyskland. Som ett ”out-of-the-box” koncept utvecklade Hessen en strategi med fokus att skapa ett win-win rykte genom masskommunikation till kunderna kombinerat med att leverera den bästa tjänsten och vara den enklaste partnern på marknaden att jobba med.

Medveten om Internets kapacitet var Heesen först i branschen med att redan 1997 utveckla en mer avancerad webbsida och satte därmed standarden för konkurrerande verksamheter. 2001 startade Heesen annonsering via AdWords och var på så sätt en av de första med detta i.

Genom att sprida och dela kunskap är Heesens personliga mål och Salessupplys mål fortfarande att ständigt förbättra deras rykte att vara den mest professionella, pålitliga och win-win orienterad partner att jobba med.

Tidigare talare

SEBC presenterar
Jan Borghardt, Eton

Jan Borghardt

Eton

Vi presenterar SEBCs sista talare, Jan Borghardt från Eton som delar med sig av deras senaste internationella e-handelssatsning.

Eton är idag ett framgångsrikt, internationellt skjortvarumärke. Företaget står för en lång tradition av skjorttillverkning och gedigen hantverkskunskap. Eton lanserade sin webbshop i juni 2013 och försäljningen har sedan dess ökat stadigt.

Eton har nu valt att öppna webbshop även i Nordamerika där de ser en enorm tillväxt. I Nordamerika säljs mer än 200 000 skjortor varje år via återförsäljare, shop-in-shops och egna butiker. Idag säljer företaget över hela Europa med Sverige, Storbritannien och Tyskland som största onlinemarknader.

Jan sätter därmed punkt för vår tvådagarsagenda.

SEBC presenterar
Gustaf Tunhammar, Virtusize

Gustaf Tunhammar

Virtusize

Nu räcker det inte med bilder som visar framsidan på ett klädesplagg – utan det gäller att maximera köpupplevelsen för kunden. Bra bilder och funktioner som hjälper kunden att visualisera diverse produkt har en allt mer betydande del för det avgörande köpet.

Hur kan man påverka den totala köpupplevelsen, få färre returer, och öka konverteringsgraden? Vilka faktorer får kunden att slutföra köpet?

Detta är frågor som Gustaf Tunhammar, VD och en av grundarna till Virtusize, gärna svarar på. Gustaf har en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan och handlar alla sina kläder på nätet.

Kom till SEBC och lyssna till Gustafs råd och tips om hur man kan göra bättre och mer lönsamma affärer på nätet.

SEBC presenterar
Ida Nilsson, Valentin & Byhr Change

Ida Nilsson

PR Ansvarig
Change

Sociala medier är utan tvekan en växande kommersiell och kommunikativ kraft. Ändå är det många som fortfarande står och stampar i starten. Undrar du hur det går till i praktiken, varför bilden är så viktig och vart vi är på väg med vår kommunikation online?

Är det någon som har svaren på dina frågor och energin att inspirera dig så är det Ida Nilsson. Du möter henne på årets SEBC.

Ida Nilsson har bland annat varit med och skrivit Sveriges största Facebook-studie. Hon var nominerad till Cision PR Influencer Award 2012 och 2013. Dessförinnan har hon hunnit jobba flera år med PR och sociala medier på olika kommunikationsbyråer i Göteborg. Idag ansvarar hon för PR-frågor hos kommunikationsbyrån Change.

 

SEBC presenterar
Svante Tegnér, Bubbleroom

Svante Tegnér

VD
BUBBLEROOM

Svante Tegnér har startat flera företag inom media och grundade Bubbleroom 2005 som en del av en modetidning. Sedan dess har Bubbleroom gjort en resa från att vara en liten exklusiv e-handelsbutik för dyrt amerikanskt mode till att bli ett modeföretag med både e-handel och fysiska butiker.

Svante berättar om resan från 2005 fram till idag och presenterar det senaste från Bubblerooms satsning på fysiska butiker.

 

SEBC presenterar
Ola Gravenfors & Erik Arvidsson, Censor

Ola Gravenfors & Erik Arvidsson

ANALYTIKER /PARTNER
CENSOR MERGERS & ACQUISITIONS

E-handelsbranschen är under stark tillväxt och konsolidering och har de senaste åren attraherat både finansiella och industriella investerare. Censor bevakar e-handelsbranschen på uppdrag av både säljare och köpare på marknaden.

Ola har en bakgrund som företagsledare och entreprenör i mjukvarubranschen och är Partner på Censor. Erik har en bakgrund som Controller och är Analytiker på Censor. På SEBC kommer Ola och Erik ge oss inblick i vilka transaktioner som har genomförts den senaste tiden; vilka som är de framträdande köparna / investerarna; hur man går tillväga när man värderar ett e-handelsföretag och vad det är som driver värde hos en e-handlare. Vidare kommer de även berätta hur man går tillväga för att sälja sitt bolag alternativt ta in externt kapital? Kom till SEBC och få möjlighet att se branschen utifrån ett M&A-perspektiv.

SEBC presenterar
Magnus Dimert, Tidigare VD Adlibris

Magnus Dimert

Tidigare VD
Adlibris

Adlibris är i dag Nordens största bokhandel och tidigare ett av Sveriges första e-handelsföretag, och allt började i ett kök med ett startkapital som grundarna hade skrapat ihop. De gick från noll till 1 miljard utan riskkapital.

Magnus Dimert är tidigare VD på Adlibris och har varit med sedan första verksamhetsåret. Grundarna satsade på e-handel när många andra knappt visste innebörden av det. Tillsammans trodde de starkt på deras idé och hade fokus på att hålla varje kund nöjd, och detta ledde till en fenomenal tillväxt.

På SEBC kommer Magnus att berätta om Adlibris tillväxtresa, hur de skapade ett av Sveriges starkaste konsumentvarumärke utan pengar, och hur man bibehåller effektiviteten under stark tillväxt.

Idag är Magnus verksam i ett antal uppstartbolag, och arbetar som rådgivare. Magnus kommer även dela med sig av hans syn på entreprenörskap och en stark kultur, samt utmaningar och möjligheter som han ser idag.

 

SEBC presenterar
Sofia Hellqvist, PPG

Sofia Hellqvist

Generalsekreterare
Project Playground

Under volontärperioder i bland annat Senegal och Ghana såg och upplevde
Sofia Hellqvist ineffektiviteten samt bristen på individuell uppmärksamhet i många organisationers sätt att arbeta.

Med drömmen om en egen verksamhet baserad på gräsrotsengagemang och lokal förankring, startade hon och Frida Vesterberg den ideella organisationen Project Playground i kåkstaden Langa utanför Kapstaden, Sydafrika, år 2010. Utan en krona på fickan men med en gemensam övertygelse om kraften i att ge barn och ungdomar möjlighet till personlig och social utveckling genom en meningsfull fritid, lyckades de med vad de flesta runt omkring dem sade var omöjligt.

Idag är över 300 barn dagligen engagerade i verksamheten och målet är att fortsätta växa och bredda organisationen.

Hör Sofia berätta om hur sociala medier och en marknadsföring som känns blir viktiga redskap när budgeten inte räcker till. Hon berättar även om sin syn på socialt entreprenörskap och om varför Project Playground inte sysslar med välgörenhet.

 

SEBC presenterar
Freddy Sobin, Consortio Fashion Group

Freddy Sobin

Koncernchef
Consortio Fashion Group

I Freddy Sobins roll som koncernchef för Consortio Fashion Group, med bolag som Halens, Cellbes och Bubbleroom, och som VD för dotterbolaget Halens AB har han varit med och format ett bolag som på kort tid har gått från traditionellt katalogföretag till modernt e-handelsföretag.

På SEBC får du höra Freddy berätta om Halens imponerande resa från katalogfokus till e-handel.

 

SEBC presenterar
Mikael Stålnacke, MQ

Mikael Stålnacke

E-handelschef
MQ

MQ lanserade 2010 sin första riktiga e-handelssajt. Vid rodret för e-handelsskutan står Mikael Stålnacke. Kom till SEBC Göteborg och hör honom berätta om hur MQ lyckats integrera e-handeln i de fysiska butikerna.

I år kommer Mikael Stålnacke berätta om hur de bland annat jobbar med mobil handel i samband med e-handeln.

 

SEBC presenterar
Charlotte Nordén, Joy

Charlotte Nordén

Vd
Joy

För två och ett halv år sedan var modekedjan Joy nära att läggas ner. Mycket nära. Joy tvingades vakna upp efter att ha genomlidit en av detaljhandelns värsta mardrömmar: man hade förnyat sig utan att nå nya kunder och längs vägen förlorat de gamla.

Efter en ny ledning, identifiering av målgruppen, och värvning av den nya vd:n Charlotte Nordén, samt satsning på e-handel lyckades Joy vända minus till plus.

För Charlotte, som tidigare jobbat med att bygga upp ICA Maxis konfektionssortiment och varit VD på Desam Fashio Group, var e-handel en självklarhet i planen att sätta Joy på kartan igen. Men man skyndade långsamt. För att få en tydligare bild av vad som väntade gick de på seminarier, pratade med kollegor, gjorde studiebesök och skapade en processplan. Man hade helt enkelt inte råd att misslyckas. Den 4 april 2013 lanserades Joyshop.se – En viktig del av det nya, framgångsrika Joy.

Kom till SEBC den 7-8 maj i Göteborg och låt dig inspireras av Charlotte där hon berättar mer om Joys spännande resa och framtidens utmaningar.