Talare

Här kan du läsa om våra spännande talare. Passa även på att besöka deras hemsidor och bloggar eller varför inte börja följa dem på twitter. Håll ögonen öppna för de senaste nyheterna om våra talare som vi löpande kommer presentera här.

Magdalena Persson Interflora

Förr var blomsterförsäljning begränsad till högtid och födelsedagar. Den tiden är sedan länge förbi. Idag låter vi färska blommor sätta färg på vår vardag, och det bli vanligare att använda blommor för att förmedla vår omtanke mot våra nära och kära.

För 20 år sedan, vid årsskiftet 1995/1996 etablerade Interflora sin digitala närvaro. Bolaget såg tidigt potentialen i att öka försäljningen genom att fånga upp konsumentbeteenden på nätet. Idag, två decennier senare, förmedlar företaget nära 500 000 blomsterarrangemang årligen via köp i digitala kanaler. Snabbast växer köpen i mobilen. För att få logistiken att fungera har Interflora satsat stort på smarta investeringar i digital infrastruktur.

För att hänga med i utvecklingen så utvecklar Interflora ständigt sina digitala plattformar för att finnas där kunderna finns, oavsett om beställningen görs i butik eller från mobilen. Magdalena Persson värvades som ny VD för Interflora i januari 2015. Magdalena kom då från Microsoft. Vad har den digitala transformationen betytt för Interflora? Hur löser man logistiken som kommer till följd av e-handeln? Och vilken roll får detaljhandeln i framtiden? Magdalena Persson har svaren.

Lac Tran Web2asia

Lac Tran är en erkänd kinesisk e-handlare/ digital strateg, med förmågan att både inspirera team och sälja e-idéer.

Med över 18 års erfarenhet av digitala medier och strategi, bygger Lac innovativa och framgångsrika lösningar för e-handel. Under ett decennium, har han dessutom anlitats som expert av några av världens mest kända varumärken, inklusive Calvin Klein, GEOX, Swarovski, Logitech, Jaguar, Overstock, Mondelez / Kraft, Metro Supermarket, DM, Hutchison Group, och många fler.

Lac är medgrundare till Web2asia, en ledande e-handelsbyrå i Kina som specialiserat sig på att hjälpa utländska varumärken att möta kinesiska onlinekonsumenter. Under de senaste åren har Lac samarbetat med Xibao – ett publikt bolag och ägare av det enda programmatiska verktyg som fungerar med stora marknadsplatser i Kina, såsom Tmall och JD.com. Det framgångsrika samarbetet har genererat flera miljarder dollar i omsättning.

Hans vision har bidragit till att Lac blivit en välkänd profil i Kinas e-handelsvärld, vilket bevisas av web2asia/Xibao-gruppens framgångsrika samarbete och explosionsartade tillväxt.

Jonas Hammarberg Awesome Group

Jonas Hammarberg är certifierad coach arbetar med ett antal av landets ledande bolag inom såväl retail, bank & finans- och konsultbranschen runt kulturutveckling och digitalt ledarskap. Jonas är en utpräglad entreprenör med en bakgrund i IT-industrin och var med och byggde upp ett av Sveriges större konsultföretag inom affärssystemsbranschen, som 2013 såldes till amerikanska Battery Ventures.

Jonas är Senior Partner i Awesome Group och har en unik kombinerad erfarenhet av organisation, kultur och ledarskap i en digital kontext. Han slutför just nu arbetet med en bok om digitalt ledarskap tillsammans med Arash Gilan, som beräknas släppas i handeln i april 2016.

Christian Resell Svenssons i Lammhult

Christian Resell är VD för och delägare i Svenssons i Lammhult som under 118 år vuxit till att bli Sveriges ledande aktör inom design och kvalitetsmöbler. Han sitter även i styrelsen för Adtraction Marketing, Advisory Board på Byggmax samt har agerat rådgivare till några av Sveriges största private equitybolag. Förändringsarbete och affärs/verksamhetsutveckling ligger Christian varmt om hjärtat och Svenssons har sedan han tillträdde genomfört stora strukturomvandlingar, visat en kraftig tillväxt och samtidigt förbättrat vinsten.
 
Christian har arbetat med lednings och styrningsfrågor inom retail och e-handel sedan 2006 och har tidigare varit Logistikchef för Byggmax och Consortio Fashion Group, vice VD för Bubbleroom samt Managementkonsult på McKinsey. Han blev även 2015 en av ”Veckans affärers” supertalanger samt utnämnd till 4potentials ”Top 100 rising potentials”.

Jörgen Bitzekis Svenssons i Lammhult

Jörgen är E-handels- och Affärsutvecklingschef på Svenssons i Lammhult, en 118 år gammal möbelretailer ute på en spännande moderniseringsresa. På Svenssons ansvarar Jörgen för affärs- och verksamhetsutveckling och är en nyckelspelare i förändringsarbetet med att på ett graciöst sätt digitalisera och förnya en anrik retailer.

Jörgen har arbetat med retail och e-handel sedan 2005 och var senast Managementkonsult på Centigo där han ledde stora IT-projekt på flera av Sveriges största retailers.