Talare

Här kan du läsa om våra spännande talare. Passa även på att besöka deras hemsidor och bloggar eller varför inte börja följa dem på twitter. Håll ögonen öppna för de senaste nyheterna om våra talare som vi löpande kommer presentera här.

Pouya Boland Chiquelle

Do things differently. Chiquelle’s success story and the path from 0 to 100 MIL SEK without any invest.

Pouya Boland är en ung holländsk entreprenör, kolumnist och talare. Han är VD och grundare av Chiquelle.com, en av de snabbast växande modebutikerna på nätet i Sverige. Chiquelle vann under 2015 hela tre utmärkelser för snabb tillväxt. Chiquelle har idag över 200 000 följare på sociala medier och siktar på att omsätta 100 miljoner SEK inom närtid.

Paul Fischbein Qliro Group

How to grow big

Paul Fischbein är koncernchef för Qliro Group sedan november 2011. Paul kom dessförinnan från e-handelsföretaget Tretti, ett bolag som han grundat och agerat VD för sedan 2004, och som förvärvades av Qliro Group 2011. Paul är en av Sveriges mest välkända e-handelsprofiler med mångårig erfarenhet som entreprenör och företagsledare.

Carin Blom Postnord

Carin Blom är detaljhandelsanalytiker, e-handelsexpert och PostNord Sveriges talesperson i frågor som rör konsumentbeteenden i allmänhet och detaljhandelns och e-handelns utveckling i synnerhet.
Carin har tidigare arbetat på HUI Research, där hon under fem år varit konsult och arbetat brett med detaljhandel- och e-handelsfrågor.

På PostNord Sverige driver Carin bland annat frågan om på vilket sätt detaljhandelns digitalisering medför nya krav för branschen inom bland annat datadriven marknadsföring och konsumentdriven logistik.

Patrik Müller DIBS

Patrik Müller är en flitigt anlitad föreläsare och framtidsspanare. Han jobbar som e-handelsexpert på DIBS och har mer än 15 års erfarenhet från att hjälpa e-handlare med effektiva betalningslösningar på den nordiska och europeiska marknaden.

Så kommer den digitala betalningsrevolutionen påverka dig
E-handeln i Sverige växer kraftigt när alltfler väljer att genomföra sina köp i sina mobila enheter. Det ställer helt nya krav på betalningslösningarna. Patrik Müller förklarar de nya betalningstrenderna från Sverige och USA. Du får också se hur en tvättmaskin eller en volvo kan vara framtidens betalningsterminal. “Sättet vi betalar på kommer förändras mer under de kommande 3-5 åren än vad de gjort de senaste 20 åren” John Donahue, CEO Ebay.

Erik Fagerlind Sneakersnstuff

Sneakersnstuff – Världens bästa sneakerbutik
Sneakersnstuff öppnade första gången 1999 på en bakgata på Söder i Stockholm. 17 år senare så finns butiker i Stockholm, London, Paris. E-handeln har expanderat kraftigt de senaste 4 åren, och vi levererar idag till över 80 olika länder varje år. Hur kommer det sig att den lilla butiken som en gång öppnade i ett område som då inte hade några butiker runt omkring sig, nu har blivit ett världsnamn bland sneakerälskare?

Olle Hyberg Resurs Bank

Måste alla starta butikskedja nu?
Dagens konsumenter handlar i olika kanaler samtidigt. För handlarna gäller det att vara tillgänglig för kunden när behovet uppstår. Den handlare som möter omnikunden på bästa sätt säljer mer. Och oftare. Inte bara på nätet utan också i butik. Samtidigt är det tydligt att tillväxten inom e-handel kommer från de etablerade kedjornas webshopar. Innebär det att alla e-handlare måste ha fysiska butiker för att överleva?

Olle Hyberg har jobbat med webb och e-handel i mer än 15 år. Han är idag ansvarig hos Resurs Bank för att driva utvecklingen av betallösningar som ska fungera i alla försäljningskanaler. Resurs Bank grundades 1977 och är idag en av Nordens ledande banker inom retail finance. Med attraktiva och smidiga lösningar i butik och på nätet för betalningar och finansiering har Resurs Bank vuxit snabbt och arbetar med fler än 1 200 butikskedjor som har sammanlagt 35 000 butiker i Norden.

Frida Boisen Bonnier Tidskrifter

Så lyckas du med sociala medier..

Frida Boisen är publicist, författare och journalist som just nu är högaktuell med boken Digital Succé: Så lyckas du med sociala medier. Hon har ett förflutet som chefredaktör för GT och är idag digital chef för Bonnier Tidskrifter, sociala medier-strateg på Dagens Industri och krönikör i Expressen. Hon föreläser om sociala medier, varumärkesbyggande, digitalisering, positivt ledarskap och att bygga vinnande lag.

Beata Wickbom Moderator

Beata Wickbom är moderator på SEBC 2016. Beata har jobbat med digital kommunikation och affärsutveckling sedan Internets genombrott på 1990-talet. Beata förstod tidigt hur digitala möjligheter kan omvandlas till affärer och hon är en flitigt anlitad expert till uppdragsgivare som vill ha hjälp med digital innovation, strategi och kreativa processer. Hon är också medgrundare till HejDigitalt, en prisbelönt diskussionsplattform med syfte att ta Sverige tillbaka till digitala toppen. Sin inspiration hämtar hon bland annat från Hyper Island där hon undervisar i digital strategi, från studieresor till Silicon Valley och i samtal med kreativa entreprenörer och kunder. Beata är civilekonom från Handels i Stockholm.

Daniel Melkersson PinMeTo

WTF is Micro-Moment Marketing

När du plockar upp mobilen vill du få något gjort nu. Du vill kanske ta reda på något, göra något, hitta något, eller köpa något i just det ögonblicket.

Köpbeslut tas idag när och var som helst och är en kritisk del i konsumentresan. Man förväntar sig att den vi söker information hos kan ta itu med vårt behov direkt. Hur hanterar jag som kommunikatör detta?

Daniel Melkersson, VD på PinMeTo kommer prata om hur företag kan strategiskt anpassa sig till dagens snabbväxande mobila söklandskap och möta kunden i rätt ögonblick.

Med avstamp i hur butiker, hotell, restauranger och andra företag med fysiska platser vinner mest på sin digitala närvaro tar vi oss igenom vikten av att vara här och nu i en mobil sökvärld. Google, Facebook, Foursquare, Instagram, Twitter, Pinterest mfl plattformar avverkas. Har du en kedja med många etableringar så är denna föreläsning extra nyttig för dig.

Daniel Melkersson är en återfallsentreprenör med ca 20 års erfarenhet i reklam och marknadsföring, och är nu på sitt åttonde företag- PinMeTo. Daniel är sedan tidigare grundare av hybridbyrån Crowd och delägare i PS Communication, Studentmuggar mfl bolag.

 

Christer Olsson Awesome Group

Människan och Digitaliseringen

Det största hotet mot digitaliseringen är rädslan, men hur hanterar vi den?

Christer Olsson från Awesome Group beskriver den mänskliga dimensionen och de utmaningar som vi möter längs den digitala transformationen. Christer har med sina två bästsäljande böcker: Vart är du på väg och vill du dit? och Du läcker vad du tänker, lärt oss att gå från att Tro till att Veta till att Göra. Christer ger sin dimension på digitaliseringen och lär oss hur vi hanterar oro, rädsla, stress och okunskap när allt ska digitaliseras.

Christer Olsson är fiskarsonen som med stor framgång har gjort sunt förnuft till sin affärsidé. Hans ambition är att inspirera och sprida Tankefrön så att du kan gå från att Veta till att Göra, oavsett om det handlar om dig själv, din relation eller din organisation.

Christer har en unik förmåga att få det att hända. För de flesta människor är det inte mer kunskap om digitalisering som behövs, utan handling. Därför kallar sig Christer allt oftare för professionell ”tumutdragare”. Christer kommer att tala om den enorma skillnaden som uppstår för många människor, som är mycket digitala privat och där får mängder av feedback, men som i arbetslivet i bästa fall får ett utvecklingssamtal per år!

Christer är en flitigt anlitad föreläsare. Han coachar dessutom flera av Sveriges ledande näringslivschefer och skräddarsyr olika utvecklingsprogram för chefer och medansvariga.

Magdalena Persson Interflora

Att leda i förändring — så får vi affären att blomstra

Förr var blomsterförsäljning begränsad till högtid och födelsedagar. Den tiden är sedan länge förbi. Idag låter vi färska blommor sätta färg på vår vardag, och det bli vanligare att använda blommor för att förmedla vår omtanke mot våra nära och kära.

För 20 år sedan, vid årsskiftet 1995/1996 etablerade Interflora sin digitala närvaro. Bolaget såg tidigt potentialen i att öka försäljningen genom att fånga upp konsumentbeteenden på nätet. Idag, två decennier senare, förmedlar företaget nära 500 000 blomsterarrangemang årligen via köp i digitala kanaler. Snabbast växer köpen i mobilen. För att få logistiken att fungera har Interflora satsat stort på smarta investeringar i digital infrastruktur.

För att hänga med i utvecklingen så utvecklar Interflora ständigt sina digitala plattformar för att finnas där kunderna finns, oavsett om beställningen görs i butik eller från mobilen. Magdalena Persson värvades som ny VD för Interflora i januari 2015. Magdalena kom då från Microsoft. Vad har den digitala transformationen betytt för Interflora? Hur löser man logistiken som kommer till följd av e-handeln? Och vilken roll får detaljhandeln i framtiden? Magdalena Persson har svaren.

Lac Tran Web2asia

Lac Tran är en erkänd kinesisk e-handlare/ digital strateg, med förmågan att både inspirera team och sälja e-idéer.

Med över 18 års erfarenhet av digitala medier och strategi, bygger Lac innovativa och framgångsrika lösningar för e-handel. Under ett decennium, har han dessutom anlitats som expert av några av världens mest kända varumärken, inklusive Calvin Klein, GEOX, Swarovski, Logitech, Jaguar, Overstock, Mondelez / Kraft, Metro Supermarket, DM, Hutchison Group, och många fler.

Lac är medgrundare till Web2asia, en ledande e-handelsbyrå i Kina som specialiserat sig på att hjälpa utländska varumärken att möta kinesiska onlinekonsumenter. Under de senaste åren har Lac samarbetat med Xibao – ett publikt bolag och ägare av det enda programmatiska verktyg som fungerar med stora marknadsplatser i Kina, såsom Tmall och JD.com. Det framgångsrika samarbetet har genererat flera miljarder dollar i omsättning.

Hans vision har bidragit till att Lac blivit en välkänd profil i Kinas e-handelsvärld, vilket bevisas av web2asia/Xibao-gruppens framgångsrika samarbete och explosionsartade tillväxt.

Christian Resell Svenssons i Lammhult

Christian Resell är VD för och delägare i Svenssons i Lammhult som under 118 år vuxit till att bli Sveriges ledande aktör inom design och kvalitetsmöbler. Han sitter även i styrelsen för Adtraction Marketing, Advisory Board på Byggmax samt har agerat rådgivare till några av Sveriges största private equitybolag. Förändringsarbete och affärs/verksamhetsutveckling ligger Christian varmt om hjärtat och Svenssons har sedan han tillträdde genomfört stora strukturomvandlingar, visat en kraftig tillväxt och samtidigt förbättrat vinsten.
 
Christian har arbetat med lednings och styrningsfrågor inom retail och e-handel sedan 2006 och har tidigare varit Logistikchef för Byggmax och Consortio Fashion Group, vice VD för Bubbleroom samt Managementkonsult på McKinsey. Han blev även 2015 en av ”Veckans affärers” supertalanger samt utnämnd till 4potentials ”Top 100 rising potentials”.

Jonas Hammarberg Awesome Group

Människan och Digitaliseringen

Digitaliseringen är den enkom största strategiska frågan för företag idag, men få vet vad det verkligen innebär och många söker svar på hur man egentligen gör.

Jonas Hammarberg från Awesome Group är högaktuell med boken: Get Digital or die trying, där han tillsammans med Arash Gilan beskriver vägen till en framgångsrik digital transformation. Jonas beskriver vad det digitala ledarskapet innebär och vad som krävs för att lyckas.

Jonas Hammarberg är certifierad coach arbetar med ett antal av landets ledande bolag inom såväl retail, bank & finans- och konsultbranschen runt kulturutveckling och digitalt ledarskap. Jonas är en utpräglad entreprenör med en bakgrund i IT-industrin och var med och byggde upp ett av Sveriges större konsultföretag inom affärssystemsbranschen, som 2013 såldes till amerikanska Battery Ventures.

Jonas är Senior Partner i Awesome Group och har en unik kombinerad erfarenhet av organisation, kultur och ledarskap i en digital kontext.