Scandinavian E-Business Camp 2014 – 7-8 maj, Göteborg
 

Talare

Scandinavian E-business Camp – Mötesplatsen för bättre e-handel

 

Talare på SEBC 2014

Här presenterar vi årets talare. Håll dig uppdaterad.

SEBC presenterar
Gustaf Tunhammar, Virtusize

Gustaf Tunhammar

Virtusize

Nu räcker det inte med bilder som visar framsidan på ett klädesplagg – utan det gäller att maximera köpupplevelsen för kunden. Bra bilder och funktioner som hjälper kunden att visualisera diverse produkt har en allt mer betydande del för det avgörande köpet.

Hur kan man påverka den totala köpupplevelsen, få färre returer, och öka konverteringsgraden? Vilka faktorer får kunden att slutföra köpet?

Detta är frågor som Gustaf Tunhammar, VD och en av grundarna till Virtusize, gärna svarar på. Gustaf har en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan och handlar alla sina kläder på nätet.

Kom till SEBC och lyssna till Gustafs råd och tips om hur man kan göra bättre och mer lönsamma affärer på nätet.

SEBC presenterar
Ida Nilsson, Valentin & Byhr Change

Ida Nilsson

PR Ansvarig
Change

Sociala medier är utan tvekan en växande kommersiell och kommunikativ kraft. Ändå är det många som fortfarande står och stampar i starten. Undrar du hur det går till i praktiken, varför bilden är så viktig och vart vi är på väg med vår kommunikation online?

Är det någon som har svaren på dina frågor och energin att inspirera dig så är det Ida Nilsson. Du möter henne på årets SEBC.

Ida Nilsson har bland annat varit med och skrivit Sveriges största Facebook-studie. Hon var nominerad till Cision PR Influencer Award 2012 och 2013. Dessförinnan har hon hunnit jobba flera år med PR och sociala medier på olika kommunikationsbyråer i Göteborg. Idag ansvarar hon för PR-frågor hos kommunikationsbyrån Change.

 

SEBC presenterar
Svante Tegnér, Bubbleroom

Svante Tegnér

VD
BUBBLEROOM

Svante Tegnér har startat flera företag inom media och grundade Bubbleroom 2005 som en del av en modetidning. Sedan dess har Bubbleroom gjort en resa från att vara en liten exklusiv e-handelsbutik för dyrt amerikanskt mode till att bli ett modeföretag med både e-handel och fysiska butiker.

Svante berättar om resan från 2005 fram till idag och presenterar det senaste från Bubblerooms satsning på fysiska butiker.

 

SEBC presenterar
Ola Gravenfors & Erik Arvidsson, Censor

Ola Gravenfors & Erik Arvidsson

ANALYTIKER /PARTNER
CENSOR MERGERS & ACQUISITIONS

E-handelsbranschen är under stark tillväxt och konsolidering och har de senaste åren attraherat både finansiella och industriella investerare. Censor bevakar e-handelsbranschen på uppdrag av både säljare och köpare på marknaden.

Ola har en bakgrund som företagsledare och entreprenör i mjukvarubranschen och är Partner på Censor. Erik har en bakgrund som Controller och är Analytiker på Censor. På SEBC kommer Ola och Erik ge oss inblick i vilka transaktioner som har genomförts den senaste tiden; vilka som är de framträdande köparna / investerarna; hur man går tillväga när man värderar ett e-handelsföretag och vad det är som driver värde hos en e-handlare. Vidare kommer de även berätta hur man går tillväga för att sälja sitt bolag alternativt ta in externt kapital? Kom till SEBC och få möjlighet att se branschen utifrån ett M&A-perspektiv.

SEBC presenterar
Magnus Dimert, Tidigare VD Adlibris

Magnus Dimert

Tidigare VD
Adlibris

Adlibris är i dag Nordens största bokhandel och tidigare ett av Sveriges första e-handelsföretag, och allt började i ett kök med ett startkapital som grundarna hade skrapat ihop. De gick från noll till 1 miljard utan riskkapital.

Magnus Dimert är tidigare VD på Adlibris och har varit med sedan första verksamhetsåret. Grundarna satsade på e-handel när många andra knappt visste innebörden av det. Tillsammans trodde de starkt på deras idé och hade fokus på att hålla varje kund nöjd, och detta ledde till en fenomenal tillväxt.

På SEBC kommer Magnus att berätta om Adlibris tillväxtresa, hur de skapade ett av Sveriges starkaste konsumentvarumärke utan pengar, och hur man bibehåller effektiviteten under stark tillväxt.

Idag är Magnus verksam i ett antal uppstartbolag, och arbetar som rådgivare. Magnus kommer även dela med sig av hans syn på entreprenörskap och en stark kultur, samt utmaningar och möjligheter som han ser idag.

 

SEBC presenterar
Sofia Hellqvist, PPG

Sofia Hellqvist

Generalsekreterare
Project Playground

Under volontärperioder i bland annat Senegal och Ghana såg och upplevde
Sofia Hellqvist ineffektiviteten samt bristen på individuell uppmärksamhet i många organisationers sätt att arbeta.

Med drömmen om en egen verksamhet baserad på gräsrotsengagemang och lokal förankring, startade hon och Frida Vesterberg den ideella organisationen Project Playground i kåkstaden Langa utanför Kapstaden, Sydafrika, år 2010. Utan en krona på fickan men med en gemensam övertygelse om kraften i att ge barn och ungdomar möjlighet till personlig och social utveckling genom en meningsfull fritid, lyckades de med vad de flesta runt omkring dem sade var omöjligt.

Idag är över 300 barn dagligen engagerade i verksamheten och målet är att fortsätta växa och bredda organisationen.

Hör Sofia berätta om hur sociala medier och en marknadsföring som känns blir viktiga redskap när budgeten inte räcker till. Hon berättar även om sin syn på socialt entreprenörskap och om varför Project Playground inte sysslar med välgörenhet.

 

SEBC presenterar
Freddy Sobin, Consortio Fashion Group

Freddy Sobin

Koncernchef
Consortio Fashion Group

I Freddy Sobins roll som koncernchef för Consortio Fashion Group, med bolag som Halens, Cellbes och Bubbleroom, och som VD för dotterbolaget Halens AB har han varit med och format ett bolag som på kort tid har gått från traditionellt katalogföretag till modernt e-handelsföretag.

På SEBC får du höra Freddy berätta om Halens imponerande resa från katalogfokus till e-handel.

 

SEBC presenterar
Mikael Stålnacke, MQ

Mikael Stålnacke

E-handelschef
MQ

MQ lanserade 2010 sin första riktiga e-handelssajt. Vid rodret för e-handelsskutan står Mikael Stålnacke. Kom till SEBC Göteborg och hör honom berätta om hur MQ lyckats integrera e-handeln i de fysiska butikerna.

I år kommer Mikael Stålnacke berätta om hur de bland annat jobbar med mobil handel i samband med e-handeln.

 

SEBC presenterar
Charlotte Nordén, Joy

Charlotte Nordén

Vd
Joy

För två och ett halv år sedan var modekedjan Joy nära att läggas ner. Mycket nära. Joy tvingades vakna upp efter att ha genomlidit en av detaljhandelns värsta mardrömmar: man hade förnyat sig utan att nå nya kunder och längs vägen förlorat de gamla.

Efter en ny ledning, identifiering av målgruppen, och värvning av den nya vd:n Charlotte Nordén, samt satsning på e-handel lyckades Joy vända minus till plus.

För Charlotte, som tidigare jobbat med att bygga upp ICA Maxis konfektionssortiment och varit VD på Desam Fashio Group, var e-handel en självklarhet i planen att sätta Joy på kartan igen. Men man skyndade långsamt. För att få en tydligare bild av vad som väntade gick de på seminarier, pratade med kollegor, gjorde studiebesök och skapade en processplan. Man hade helt enkelt inte råd att misslyckas. Den 4 april 2013 lanserades Joyshop.se – En viktig del av det nya, framgångsrika Joy.

Kom till SEBC den 7-8 maj i Göteborg och låt dig inspireras av Charlotte där hon berättar mer om Joys spännande resa och framtidens utmaningar.