We create successful merchants
 

Reflektioner från Emeet

Igår gick den fjärde upplagan av Emeet av stapeln. Självklart var Jetshop där och även den här gången som huvudsponsor. Kommer här ge några korta reflektioner från dagen.

Emeet är ett lite annorlunda e-handelsevent eftersom det inte finns någon satt agenda eller några annonserade talare. Eller nästan iallafall. Den här gången fanns det nämligen så kallade Supersessions där det var speciellt inbjudna ”talare” som berättade och svarade på frågor inom olika ämnen.

Bra diskussioner under en session om mobila betalningar


När besökarna kommer till Emeet börjar man med att gå fram ”gridden”. En stor vägg med vad man skulle kunna kalla ett tomt schema. Där har alla besökare möjligheten att sätta upp lappar med saker man vill prata om. Lapparna sorteras sen in i olika spår såsom tex Marknadsföring, Konvertering, SEO osv. Sen väljer man en session som intresserar. Varje session pågår i 45 minuter och leds av alla som är där. Den här gången fanns även moderatorer som skulle kunna gripa in om diskussioner gled allt för långt bort från ämnet eller om nån, Gud förbjude, började sälja. På de sessioner jag var på behövde moderatorerna aldrig ”ingripa”.

En av sessionerna som jag besökte hade ämnet merförsäljning – Hur får man kunden att köpa lite mer. Det blev en intressant diskussion som kanske mer kom att handla om kundtjänst och hur man bemöter kunden. En bra kundtjänst i form av chatt, telefon eller mail som kan hjälpa kunden att hitta rätt produkter är ett lysande sätt att få kunden att kännas sig hörd och samtidigt kan man på ett snyggt sätt tipsa om produkter som kunden kan behöva. Det pratades om ABC – Always Be Closing. Ett begrepp som inte alla skrev under på, men som kanske kan vara nåt att ta med sig hem och fundera på.

En annan session som blev intressant var en om Omnikanal. Rummet fylldes till stor del av lite större aktörer från detaljhandelskedjor som var väldigt givmilda med att berätta om deras tänk och strategier. En reflektion efter att ha hört deras problem är att vi i Sverige ligger hopplöst långt efter det stora landet i väst när det gäller Multikanalstrategier, men att det ändå (äntligen) är på gång.

Partykungen.se får ta mot pris som Årets e-butik av Dan från Ehandel.se

Efter en lång dag med massor av intressanta diskussioner åkte alla 300 besökare vidare med buss till Münchenbryggeriet. Där väntade en fantastiskt fin middag och en väldigt trevlig fest. Under middagen passade även Emeets arrangör Ehandel.se (som förövrigt gjorde ett kanonjobb) att dela ut lite priser i kategorierna Årets E-butik, Årets medlem och Årets flitigaste medlem.

Jetshop passade även på att bjuda in alla e-handlare som var på plats till Scandinavian E-Business Camp 2013. Helt kostnadsfritt. En väldigt uppskattad present!

Sammanfattningsvis var Emeet återigen en succé! Väldigt kul att se och höra att alla deltagare är så öppna och delar med sig av information och tips. Ett stort tack till arrangörerna Ehandel.se som gjort ett kanonjobb. Nu längtar vi redan till nästa Emeet!

// David

This entry was posted in Blogg, Nyheter and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a reply