Förutsättningar för att kunna köra Facebook Capi är att er Flight shop minst är version 5.12.4 som släpptes den 14:e april 2021. Kontakta oss på Jetshop för att ta hjälp av nån av våra design partners för att uppdatera er Flight shop.
För att aktivera CAPI görs följande:
- Först måste Utökad spårning i Facebook aktiveras.
- Gå till Facebooks Event Manager https://business.facebook.com/events_manager2
- Gå till Datakällor och välj den Facebook Pixel som används i Jetshop
- Klicka på fliken Inställningar
- Kopiera erat pixel-id och klistra in det i ett dokument för att senare komma åt det.
- Gå sen tillbaka till event managern och scrolla ned till ”API för konverteringar”.
- Klicka på länken ”Skapa åtkomsttoken”, varav du kopierar den kod du får efter aktiveringen
- Klistra sen in åtkomsttoken i samma dokument där ni la ert pixel-id
- Spara
Om er shop redan är version 5.12.4 av Flight så kan ni gå vidare ner till punkt 1 direkt.
Under tiden ni inväntar att er shop uppdateras till senaste Flight versionen för att CAPI ska köras där så kan ni aktivera purchase eventet i kassan. Detta görs genom att:
- Kopiera erat pixel-id samt åtkomsttoken ni sparade ner i stegen ovan och klistra in det i Jetshop Admin under inställningar – > Statistik i fältet ”Pixel id” under rubriken ”Facebook Conversion API”
- Notera att åtkomsttoken och pixel-id måste läggas in i Jetshop för varje kanal
- Nu ska ni stänga av ert gamla event i Google Tag Manager som i dagsläget skickar datan via pixel.
- Gå till Google Tag Manager https://tagmanager.google.com/
- Gå in på det kontot som är kopplat mot er Jetshopbutik
- Klicka på Tags
- Marker den rad som är för Facebook och som har Jetshop.Purchase som ”Firing trigger”
- Klicka sen på pause alternativt radera
- Och glöm inte att sen köra Submit
För att Facebook inte ska få in dubbla events för samma händelse så kan man använda ett gemensamt id i backend och fronted för samma event, så väljer Facebook det event med bäst data.
För Purchase eventet så är det orderid:t som kan nyttjas för deduplicate av events.
För resterande events (AddToCart, ViewContent, PageView, InitiateCheckout, AddToWishlist, CompleteRegistration) finns ett eventId med i datalayer pushen som ni kan nyttja. Samma id är med i backend eventsen.
Notera att själva pixeln fortfarande ska initieras via Tag Manager.