1. Hem
  2. Tekniskt
  3. SPF-record

SPF-record

Vad är SPF-record och varför behövs det?

Enkelt förklarat så är SPF (Sender Policy Framework) ett regelverk som berättar för omvärlden vilka servrar som får lov att skicka e-post för era e-postadresser. När orderbekräftelser skickas från Jetshop är det via Jetshops servrar och därför måste vi vara med i ert SPF-record. Om Jetshop inte finns med eller SPF-record saknas helt finns det risk att mottagande e-posttjänst blockerar mailet, lägger det i spamkorgen eller på annat sätt flaggar upp det som icke-trovärdigt. Googles e-posttjänst Gmail har det senaste året blivit mycket hårdare med att SPF-record måste finnas.

Hur lägger du in SPF?

SPF-recordet ligger på domännivå, dvs. det är din domänleverantör som måste göra detta. Hos många leverantörer, t.ex. Loopia, Binero m.m., går det att göra det direkt i deras inloggningspaneler. Observera att SPF ska läggas in på domänen som era bekräftelsemail skickas från (ställs in i admin under Inställningar –> Allmänna inställningar).

För Jetshop krävs ett SPF-record som ska se ut såhär:
v=spf1 include:spf.jetshop.se ~all

Ofta mailar du via andra tjänster än bara Jetshop, t.ex. nyhetsbrev och andra tjänster (exempelvis MailChimp, Bizwizard, Apsis, Ve Interactive), men även för ”vanliga” mailtjänsten som ofta är via domänleverantören, Office365 eller liknande. När ni lägger in SPF måste även dessa tjänsters SPF läggas in.

Flera e-posttjänster i ett SPF-record kan se ut t.ex. såhär:
v=spf1 include:spf.jetshop.se include:kundspf.loopia.se include:bwz.se ~all
(Detta exempel tillåter Jetshops, Loopias och BizWizards mailtjänster)

När ni lägger in SPF måste ni därför kontakta era olika leverantörer som skickar mail åt er, så att de kan meddela hur just deras SPF ska läggas in.

Kontrollera om SPF finns inlagt korrekt

  1. Gå till https://mxtoolbox.com/spf.aspx
  2. Ange er domän utan www (IP behöver ni inte fylla i) och klicka på den orangea knappen
  3. Om allt blir grönt och spf.jetshop.se står med i listan av domäner så ska allt fungera för att skicka orderbekräftelser via Jetshop.
    Se ett exempel på korrekt resultat nedan:Exempel på korrekt SPF

Om ni ändå har problem med att orderbekräftelser inte kommer fram och/eller blir spamklassade trots att SPF är inlagd, kontakta Jetshop Support.

Senast uppdaterad 2 juni, 2020

Var den här sidan till hjälp?

Relaterade artiklar

Norce Support
Hittar du inte svaret på din fråga?
Kontakta support