Rabatter

  1. Introduktion
  2. Uppläggning av rabatter
    1. Välj vilka produkter som ska få rabatt
    2. Kund måste ange kod för att få rabatt
    3. Köpgräns
    4. Tidsstyr rabatt
    5. Prioritet
  3. Rabattyper
  4. Andra sätt att rabattera produkter

1. Introduktion

Jetshops rabattmodul ger er möjlighet till avancerad rabatthantering. Rätt använd blir den en effektiv ingrediens i er marknadsföring. Med hjälp av denna modul kan ni enkelt skapa en mängd olika rabatter, kampanjer och erbjudanden.

2. Uppläggning av rabatt

Rabatter administreras under Rabatter Rabatter.
Nya rabatter läggs upp under Rabatter Lägg till rabatt.

2.1 Välj vilka produkter som ska få rabatt

En rabatt kan ges till:

  • Alla produkter. Hela produktsortimentet får aktuell rabatt
  • En eller flera Produktgrupper. Rabatten ges bara till de produkter som ingår i de produktgrupper ni markerar i listan. Produktgrupper skapar ni under Produkthantering Produktgrupper Lägg till produktgrupp.
  • Välj fritt i produktsortimentet. När detta alternativ används så kommer en kategori skapas upp under Kampanjer som ni kan använda och visa som en vanlig kategori. På så sätt kan ni samla och visa upp alla aktiva rabatter/kampanjer mot kund på er sajt. Det går att dölja dessa kategorier om ni inte vill använda dem publikt.

Samtliga av alternativen ovan går också att kombinera med att redan rabatterade produkter exkluderas (rabatterat pris på produkten).

Välj produkter som ska få rabatten
Välj produkter som ska få rabatten

2.2 Ställ in att kunden måste ange en kod för att få rabatten

Om du inte vill att alla kunder ska få rabatten kan du ställa in så att man måste ange en kod i kassan för att få den. Då kan det se ut t.ex. såhär:

Ange rabattkod i kassan
Ange rabattkod i kassan

Bocka i Rabattkod inne på rabatten. I fältet Rabattkod anger du den kod kunden måste fylla i i kassan (koden är inte versalkänslig). Under Typ av kod kan du välja mellan:

  • Begränsad. Här kan du fylla i det antal gånger koden får användas. Har du t.ex. en personlig kod som bara kan användas en gång anger du 1 i rutan.
  • En kod per kund. Om du vill att kunden bara ska få nyttja koden en gång väljer du detta alternativ. Om kunden försöker använda samma kod igen (och anger samma e-postadress som de redan använt koden för) kommer rabattkoden nekas och tas bort automatiskt i kassan.
  • Obegränsat antal användningar. Koden kan användas hur många gånger som helst och av samma kund flera gånger.
Kund måste ange kod exempel
Kund måste ange kod exempel

2.3 Köpgräns

Med Köpgräns kan du ange ett belopp kunden minst måste handla för, för att erhålla rabatten. Köpgränsbeloppet beräknas enbart på de produkter i varukorgen som rabatten omfattar.

2.4 Tidsstyr rabatten att gälla mellan vissa tider

Inför kampanjer kan det vara praktiskt att tidsstyra rabatter så att man inte behöver göra det manuellt när kampanjen startar. Bocka i rutan för Tidsstyrd rabatt och ange önskade datum och klockslag för start- och sluttid. Om du vill att rabatten ska gälla under Black Friday 2017 anger du:
Startdatum och klockslag: 2017-11-24 00:00
Slutdatum och klockslag: 2017-11-25 00:00

Exempel tidsstyrning
Exempel tidsstyrning

Läs mer på denna sida om hur man också kan tidsstyra sin startsida i samband med en kampanj: Tidsstyr startsida och rabatter inför kampanj.

2.5 Prioritet

Det går även att välja om en rabatt ska använda prioritet, sätter man till exempel att rabatt x har prioritet 1 och rabatt y har prioritet 2 så eliminerar rabatt x av rabatt y i kassan. Om man inte bockar i prioritet kan man få flera rabatter samtidigt.

3. Rabattyper

Jetshop har idag stöd för nedanstående rabattyper.

Fast summa
Man sätter en fast rabatt, till exempel 100 kr, där valfri köpgräns ställs in. Kan kombineras med: Rabattkod, tidsstyrning samt vilka produkter kunden måste köpa för att erhålla rabatten. Redan prisnedsatta produkter är möjliga att exkludera (när produkten redan har ett rabatterat pris).

Procent
Man sätter procentsats t ex 10% som går att ställa in med en köpgräns. Kan kombineras med: Rabattkod, tidsstyrning samt vilka produkter kunden måste köpa för att erhålla rabatten Redan prisnedsatta produkter är möjliga att exkludera (när produkten redan har ett rabatterat pris).

Billigaste varan
Till exempel köp 3 men betala för 2. Går att ställa in hur många man måste köpa samt om den ska repeteras vid multipel. Kan kombineras med: Rabattkod, tidsstyrning samt vilka produkter kunden måste köpa för att erhålla rabatten. Redan prisnedsatta produkter är möjliga att exkludera (när produkten redan har rabatterat pris).

Procent (antal)
Man sätter procentsats t ex 10% som går att ställa in med en köpgräns samt att man kan ställa in att man måste köpa x antal produkter. Kan kombineras med: Rabattkod, tidsstyrning samt vilka produkter kunden måste köpa för att erhålla rabatten. Redan prisnedsatta produkter är möjliga att exkludera (när produkten redan har ett rabatterat pris).

Enbart landningssida  
I de fall man har lagt in ett rabatterat pris direkt på produkten kan man ändå skapa en landningssida för dessa genom att använda denna typ.

Procent på billigaste/dyraste varan  
Man sätter procentsats till exempel 10% som endast appliceras på den billigaste/dyraste varan och den går att ställa in med en köpgräns. Kan kombineras med: Rabattkod, tidsstyrning samt vilka produkter kunden måste köpa för att erhålla rabatten. Redan prisnedsatta produkter är möjliga att exkludera (när produkten redan har rabatterat pris).

Gåva på köpet  
Man väljer en produkt som kunden får som gåva på köpet. Kan kombineras med: Rabattkod, tidsstyrning samt vilka produkter kunden måste köpa för att erhålla rabatten. Redan prisnedsatta produkter är möjliga att exkludera (när produkten redan har rabatterat pris).

När du väljer denna rabattyp får du upp en knapp ”Link product” där du väljer vilken produkt man ska få på köpet. Om reglerna för rabattregeln uppfylls får kunden upp möjligheten att lägga till den produkten för 0 kr i kassan, se nedan exempelbild. Om produkten har attribut (t.ex. storlekar) får man välja bland dessa innan produkten går att köpa.

Exempel på Gåva på köpet
Exempel på Gåva på köpet

Fri frakt  
Denna typ sätter den fraktfria gränsen till 0 kr. Det går att ställa in om den exempelvis endast skall gälla vid köpgräns eller mellan ett tidsspan.
Frakten blir 0 kr om det inte är utlandsfrakt (styrs under landsinställningar), specialfrakt (tillägg), sms-kostnad (styrs under landsinställningar) eller FreightRek (ställs in på fraktsätten)

Ser du inte alla rabattyper i din shop?

Rabattyperna Enbart landningssida, Procent på billigaste/dyraste varan, Gåva på köpet och Fri frakt är inte kompatibla med alla betalsätt, t.ex. Klarna Faktura/Konto (ej Klarna Checkout) och är därför inte aktiva i alla shoppar. Kontakta Jetshop Support om du är osäker på om du kan använda de nya rabatterna.

Även funktionen för att koppla rabatter direkt till produkter istället för att ha produktgrupper ingår i detta och går inte att använda ihop med äldre betalsätt.

4. Andra sätt att rabattera produkter

Förutom de rabatter du lägger upp under rabatter så kan man även lägga in rabatterat pris på en enskild produkt. Även detta går att tidsstyra men kan inte styras med rabattkod så som rabatterna kan. För att göra detta, gå bara in på produkten så finns det fält för det på första raden inne på Detaljer-fliken.

Om du har återförsäljare som ska få en rabatt på alla produkter eller få andra priser på dina produkter ska du istället använda Prislistor (ÅF-modulen).