Klarna Checkout

  1. Introduktion
  2. Klarna Checkout B2B – nyhet i Jetshop!
  3. Bra att veta
  4. Hantering av betalningar i admin
  5. Hantering av betalningar via affärssystem/integration

Introduktion

Klarna Checkout är en integrerad betalningslösning som är maximerar din konvertering, så att du säljer mer. Du får alla populära betalsätt via Klarna och du får dem dessutom i en enda, integrerad lösning. Det innebär att du bara har en leverantör, en integration, ett avtal, en utbetalningsfil och en kundtjänst.

Som Jetshopkund kan du använda KCO på följande marknader:

  • Sverige – SEK, privat & företag
  • Norge – NOK, privat & företag
  • Finland – EUR, privat & företag
  • Tyskland – EUR, endast privat
  • Österrike – EUR, endast privat
Exempel hur Klarna Checkout ser ut
Exempel hur Klarna Checkout ser ut

Klarna Checkout B2B – nyhet i Jetshop!

Sedan juni 2017 finns Klarna Checkout B2B i Jetshop.

Klarna Checkout B2B stödjs i Sverige, Norge och Finland – om man har bolagssäte i dessa länder. Det kan alltså innebära att man enbart kan ha KCO B2B i Sverige, men kan ha KCO för privatpersoner i de andra länderna.

Klarna Checkout är aktiverat från Klarnas sida sett på de flesta nya konton men det är alltid bra att dubbelkolla med butikssupporten så att det är aktivt på just era konton, innan ni aktiverar det i Jetshop. Kontaktuppgifter till Klarnas butikssupport hittar ni här.

I Jetshop aktiveras Klarna Checkout B2B under Inställningar -> Betalning -> Betalningsinställningar. Där kryssar man bara i Aktiverad för Företag för respektive land för att aktivera det. Sedan måste Klarna Checkout även vara aktiverat på landet i fråga under Landsinställningar, som vanligt. Läs mer här om att aktivera betalningsmetoder.

Aktivera KCO B2B i admin
Aktivera KCO B2B i admin

Bra att veta

  • När man använder Klarna Checkout så ersätts alla andra betalsätt i kassan som standard. Det går att ha betalsättet Kontant vid avhämtning aktivt samtidigt som Klarna Checkout, kontakta Jetshop support för att aktivera detta.
  • Har man ERP-klienten så måste det mappas upp ett nytt betalningssätt mot KCO.
  • Har man koppling mot Specter så måste de även byta ut det gamla Klarna EID:t mot det nya för KCO.
  • Har ni ett affärssystem kopplat till er Jetshop-butik är det bra att kolla upp ifall möjlighet att aktivera betalning går via dem. Annars finns nedan instruktioner kring hur detta går till.
  • I t.ex. Tyskland kan man aktivera Paypal inuti Klarna Checkout. Tekniskt sett går betalningen då helt genom Paypal, och man måste ha en Paypal-konto. För att få ha detta krävs särskild tillåtelse från Klarna.
  • Färgerna inuti Klarna Checkout går att byta ut, så att knappar m.m. följer ert färgtema i övrigt. Se exempel med svart/grått tema:
    Svart/grått färgtema
    Svart/grått färgtema

Hantering av betalningar i admin

Alla order via KCO har en egen betalningsstatus. När ordern kommer in kommer den ha statusen ”Reserverad”. Sen har man två val – antingen att aktivera betalningen eller att annullera den.

Exempelorder i admin

 

Går man in på en specifik order så får man upp två knappar:

Exempelorder i admin

”Aktivera betalning” innebär att man drar beloppet/skickar ut fakturan. Annullerar man så avbryts köpet och beloppet återbetalas.

Det finns även möjlighet att massadministera aktiveringen av dessa ordrar via översikten för ”Beställningar”. När man bockar i checkboxen för en order så dyker det upp en ”Aktivera betalnings”-knapp längst ner på sidan. Se bild:

Aktivera flera ordrar

Det kan vara bra att veta att man har möjlighet att sköta detta från Klarna Online. Aktiverar man en betalning för en order i Jetshop så syns det i Klarna Online, men om man aktiverar ordern i Klarna Online så syns det EJ i Jetshop.

Synkningen sker från Jetshop -> Klarna, men inte från Klarna -> Jetshop. Man måste alltså vara konsekvent med hur man väljer att jobba.

Hantering av betalningar via affärssystem/integration

Det finns även möjlighet att administrera dessa ordrar via Jetshop API om man har byggt en egen koppling mellan Jetshop och sitt affärssystem. Då är det någon följande metoder i webservicen som ska användas:

  • PaymentStatus_Cancel
  • PaymentStatus_Credit
  • PaymentStatus_Finalize
  • PaymentStatus_FinalizeAndUpdateOrderStatus
  • PaymentStatus_FinalizeAndUpdateOrderStatusMultiple
  • PaymentStatus_FinalizeMultiple