Klarna Checkout

KCO (Klarna Checkout) lanserades hos Jetshop i oktober 2015 och syftet är att öka konverteringen i kassan och är byggd för att vara så simpel som möjligt för att underlätta för kunderna.
KCO riktar sig främst mot butiker som säljer mot privatkunder, då KCO inte fungerar mot företag i dagsläget men kommer att fungera inom en snar framtid.

KCO ersätter alla gamla betalmetoder för privatpersoner, medan man som företagskund fortfarande använder de gamla.

Exempelbild på KCO

Bra att veta

– Har man ERP-klienten så måste det mappas upp ett nytt betalningssätt mot KCO.

– Har man koppling mot Specter så måste de även byta ut det gamla Klarna EID:t mot det nya för KCO.

Har ni ett affärssystem kopplat till er Jetshop-butik är det bra att kolla upp ifall möjlighet att aktivera betalning går via dem. Annars finns nedan instruktioner kring hur detta går till.

Vad som är nytt i /admin/

I och med KCO kommer man stöta på lite nytt arbete när det gäller orderhantering. Det främsta som man kommer märka i admin är lite förändrat utseende på nya order som kommer in från KCO. Har man jobbat med Klarna innan så kommer man känna igen sig i arbetsflödet. Alla order från KCO kommer ha en egen betalningsstatus. När ordern kommer in kommer den ha statusen ”Reserverad”. Sen har man två val – antingen att aktivera betalningen eller att annullera den.

Exempelorder i admin

 

Går man in på en specifik order så kommer man mötas av dessa två knappar:

Exempelorder i admin

 

”Aktivera betalning” innebär att man drar beloppet/skickar ut fakturan. Annullerar man så avbryts köpet och beloppet återbetalas.

Det finns även möjlighet att massadministera aktiveringen av dessa ordrar via översikten för ”Beställningar”. När man bockar i checkboxen för en order så dyker det upp en ”Aktivera betalnings”-knapp längst ner på sidan. Se bild:

Aktivera flera ordrar

 

Det kan vara bra att veta att man har möjlighet att sköta detta från Klarna Online. Aktiverar man en betalning för en order i Jetshop så syns det i Klarna Online, men om man aktiverar ordern i Klarna Online så syns det EJ i Jetshop.

Synkningen sker från Jetshop -> Klarna, men inte från Klarna -> Jetshop. Man måste alltså vara konsekvent med hur man väljer att jobba.

Det finns även möjlighet att administrera dessa ordrar från både Jetshops och Klarnas API.

Vill man temporärt stänga av KCO så görs detta t.ex genom att gå till ”Inställningar -> Länder-> Redigera landsinställningar” och sen redigera för det specifika landet. Där kan man välja att avaktivera betalningsmetoden.