DIBS – Göra settlement till betalkort

När man använder kortbetalning via DIBS i sin butik så finns det två olika inställningar man kan ha när det gäller hur kundens pengar hanteras vid ett köp.

Det ena alternativet är att pengarna dras direkt vid köp. Man kan sedan göra en ”refund” om något blir fel.

Det andra alternativet är att pengarna reserveras vid köp. Ni som butiksägare behöver då logga in på ert dibskonto och göra ett ”settlement” för att pengarna ska skickas över till ert konto. Det finns efter ett ”settlement” möjligheter att göra ”refund”, man kan också avbryta köpet innan man gör ett ”settlement” via en ”reversal”.

Denna guide riktar sig till de butiker som reserverar belopp och manuellt behöver gå in och göra settlement.

Det första steget är att logga in på er dibs-manager.

Ni går sedan till search >> advanced search. Välj ”transactions ready for settlement”. Observera att det finns flera sätt att hitta transaktionerna på, man kan t ex fylla i transaktionsid, göra en vanlig sökning etc.

Detta sättet är dock lite extra smidigt så det enbart visar dom transaktioner som det inte gjorts settlement på tidigare.

Välj search, advanced search och transactions ready for settlement
Välj search, advanced search och transactions ready for settlement

Därefter klickar ni på view

Välj view
Välj view

Scrolla längst ner i popuprutan och välj settlement

Scrolla längst ner och välj view
Scrolla längst ner och välj view

Det kommer sedan upp ytterliggare en bekräftelseruta där ni väljer settlement på.

För att hålla ordning i er butik kan ni välja att ha en särskild orderstatus för orders som ni gjort settlement på. Ni kanske gör settlement i samband med leverans, och kan t ex använda er av orderstatusen levererad när allt är klart.