Google analytics

  1. Vad är Google Analytics?
  2. Kanaler och hantering av egendomar och vyer
  3. E-handelsspårning
  4. Search Console
  5. Site search – spåra sökord i din butik
  6. Demografi, målgrupper och intressen
  7. Dela ut rättigheter

1. Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett gratisverktyg för statistik och analys av din webbplats. Det finns väldigt mycket möjligheter och det går att få ut statistik på i princip allt, men i korthet hjälper verktyget dig att se hur besökarna hittar till dig, hur de agerar på webbplatsen och hur de lämnar sidan.

För att Google Analytics ska kunna spåra dina besökare behövs det läggas in kod på din webbplats. Detta sköts automatiskt av Jetshops plattform så är inget som behövs göras manuellt. Det finns dock ett par funktioner som är väldigt användbara som behöver aktiveras manuellt. Hur man gör detta kommer vi gå igenom nedan.


2. Kanaler och hantering av egendomar och vyer

Hierarkin i Google Analytics går i tre nivåer:

  1. Konto – Detta är den översta nivån. Här gör du övergripande kontoinställningar som exempelvis behörighet för olika användare.

  2. Webbegendom – Egendomen är din webbplats. Du kan ha flera egendomar under samma konto. Här görs övergripande inställningar för de specifika webbplatserna.

    Tänk på att när du skapar en ny kanal i Jetshop Admin så måste du även skapa en ny egendom för denna kanalen där du skriver in URL:en för den nya kanalen/landet. Se bild nedan vart du hittar spårningskoden och vart du lägger in den.

    Här hittar du spårningskoden i Google Analytics:

    Här hittar du spårningskoden i Google Analytics
    Här hittar du spårningskoden i Google Analytics

    Här lägger du in spårningskoden i Jetshop:

    Här lägger du in spårningskoden i Jetshop
    Här lägger du in spårningskoden i Jetshop

  3. Vyer – Vyerna i Analytics är din åtkomstpunkt för de olika rapporterna. Här kan du lägga till genvägar, filtrera trafik och välja vilken data som ska visas.

    Det går att lägga upp hanteringen av vyerna på olika sätt men vi rekommenderar att ha minst tre vyer för varje egendom enligt följande:

    • En helt orörd och ofiltrerad vy där all data alltid är med (Skapas alltid automatiskt).
    • En vy för test där du kan prova olika förändringar utan att behöva oroa dig för att din data försvinner. .
    • En vy som du arbetar i. Här applicerar du de förändringar som du först provat i din testvy.

    Några saker att tänka på vid skapande av en ny vy:

    • Skapar du en ny vy så presenteras data från det datumet vyn skapades. Om du exempelvis skapar en ny vy 1 juni så visas data från 1 juni men inte data som samlades in innan detta.
    • Filtrerar du bort trafik i en vy kan du inte senare få tillbaka denna trafik i just denna vyn.
    • Raderar du en vy så försvinner all data från den vyn ur just det perspektivet. Radera inte en vy om du tror att du i framtiden vill ha data från just det perspektivet som den vyn visar.

    Här kan du läsa mer om vyer och filter: https://support.google.com/analytics/answer/1033162?hl=sv&ref_topic=1032939


3. E-handelsspårning

För att kunna se grundläggande statistik från en webbshop som konvertering, snittköp etc så måste man aktivera spårning för e-handel. (Det krävs även en annan spårningskod men detta sköts automatiskt av Jetshop).

  1. Logga in på Google Analytics. (https://analytics.google.com/analytics/web/#home/)

  2. Navigera till ”ADMINISTRATÖR”

  3. Välj den vy där du vill aktivera e-handelsspårning (Gör detta på alla vyer).
  4. Välj ”Inställningar för e-handel”.
  5. Ställ ”Aktivera e-handel” till På.

  6. Spara genom att välja ”Klart” längst ner.

4. Search Console

Google Search Console är användbart på en rad olika sätt. Men det vi ska fokusera på här är hur du kopplar det till Google Analytics för att kunna se vad besökarna som kommer från Google har använt för sökord. (Tänk på att Google inte kan spåra vad som hänt innan aktivering. Så du kommer bara se statistik från då du aktiverat funktionen.)

Vill du läsa om hur du anger sitemaps i Search Console, klicka här

  1. Logga in på Google Analytics. (https://analytics.google.com/analytics/web/#home/)

  2. Navigera till ”ADMINISTRATÖR”

  3. Navigera till den webbegendom du vill göra inställningarna för. Har du flera egendomar (Ex https://exempel.se, https://exempel.fi etc) så måste du göra inställningarna för alla dessa egendomar.
  4. Navigera sedan till ”Inställningar för egendom” i samma kolumn.

  5. Scrolla ner till ”Search Console” och välj ”Anpassa Search Console”.
  6. Ser du dina webadresser här så är Search Console aktiverat och du kan välja i listan vilka vyer informationen ska synas i.
  7. Syns inte din webbadress här måste du lägga till den och verifiera att du äger webbplatsen. Gå till https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=sv

  8. Välj ”Verifiera den här egendomen”.
  9. Enklast är att välja ”Alternativa metoder” och verifiera genom Google Analytics.
  10. Nu är den verifierad och kopplad till ditt Analytics-konto.

  11. Det går att se en hel del olika parametrar i Search Console men för att se den kanske viktigaste, vilka sökord som har genererat trafik så navigerar du till ”Förvärv -> Search Console -> Frågor”.

Läs mer om Google Search Console: https://support.google.com/webmasters/answer/4559176?hl=sv


5. Site search – spåra sökord i din butik

Med Site Search får du statistik kring hur besökarna använder den interna sök-funktionen på din webbplats. Bland annat vilka söktermer de använder och hur agerar efter en genomförd sökning.

  1. Logga in på Google Analytics. (https://analytics.google.com/analytics/web/#home/)

  2. Navigera till ”ADMINISTRATÖR”

  3. Välj den vy där du vill ställa in Site Search. Vill du kunna se statistiken på flera vyer måste du göra inställningarna på alla dessa.

  4. Navigera till ”Inställningar för vy” i samma kolumn.

  5. Scrolla ner till ”inställningar för webbplatssökning” och aktivera ”Spårning av webbplatssökning”.

  6. I fältet ”Frågeparameter” skriver du ut det som utgör dina interna frågeparametrar.

    Om du gör en sökning på din webbplats kan du se i din URL vad du har för sökparameter. I exemplet nedan så är sökningen gjord på ”jacka” och ”searchstring” är därmed sökparametern som skrivas i detta fält. Har man inte ändrat denna själv så är ”searchstring” alltid standard sökparameter hos Jetshop.

  7. Klicka på ”Klart” för att spara ändringarna.

  8. Det går att ta fram en del olika rapporter från interna sök men den som är kanske mest användbar hittar du under ”Beteende -> Webbplatssökning -> Söktermer”.


6. Demografi, målgrupper och intressen

I rapporterna för demografi, målgrupper och intressen kan du i de fall Google har uppgifter om det se exempelvis kön, ålder och intresseuppgifter från dina besökare. Detta kräver dock att du aktiverar funktionen i Google Analytics. (Läs mer varifrån uppgifterna hämtas här: https://support.google.com/analytics/answer/2799357?hl=sv&ref_topic=2799375 )

  1. Logga in på Google Analytics. (https://analytics.google.com/analytics/web/#home/)

  2. Navigera till ”ADMINISTRATÖR”

  3. Navigera till den webbegendom du vill göra inställningarna för. Har du flera egendomar (Ex https://exempel.se, https://exempel.fi etc) så måste du göra inställningarna för alla dessa egendomar.
  4. Navigera sedan till ”Inställningar för egendom” i samma kolumn.

  5. Scrolla ner till ”Annonseringsfunktioner” och välj ”På”.
  6. Klicka på ”Klart” för att spara ändringarna.

  7. Du hittar dessa rapporter under ”Målgrupp -> Demografi/Intressen”.
  8. Tänk på att du måste informera dina besökare om att du har denna funktion aktiverad i din sekretesspolicy. Läs mer om detta här: https://support.google.com/analytics/answer/2700409

7. Dela ut rättigheter

Det går att dela med sig av sitt Google Analytics konto till en utomstående. Exempelvis om vi på Jetshop ska göra en analys av er webbplats så behöver vi tillgång till er statistik. Det går att välja vilken behörighetsnivå den utomstående ska ha. Exempelvis om den bara ska kunna titta på statistiken utan att göra ändringar eller om det även ska gå att ändra inställningar i kontot.

  1. Logga in på Google Analytics. (https://analytics.google.com/analytics/web/#home/)

  2. Navigera till ”ADMINISTRATÖR”

  3. Navigera till ”Användarhantering” i samma kolumn.
  4. Lägg till e-postadressen till det Google-konto du vill ge åtkomst och välj vilken nivå av behörighet det ska vara.
  5. Lägg till!

Mer om Google Analytics

Vill du fördjupa dig mer i Google Analytics och kanske ta deras certifikat, läs mer här: https://support.google.com/analytics/answer/4553001?hl=sv&ref_topic=3424286