Startsidan  ›  Ämnesstruktur  ›  Domäner  ›  SPF guide – Loopia

SPF guide – Loopia

Här nedan följer en guide hur man går tillväga för att lägga in ett SPF-record hos sin domänleverantör. För att kunna skicka ut nyhetsbrev från din webbshop måste du lägga till ett SPF-record.

 

Steg 1

Första steget är att ta reda på vart man har sin domän registrerad, vet man inte vart den är registrerad så kan man ta hjälp av följande hemsida whois.loopia.se.

  • Skriv in ditt domännamn i sökrutan (exempelvis www.mindomän.se) klicka sedan Sök.
  • I Resultatrutan finns det två gulmarkerade rader som heter nserver (Se bild nedan). Dessa berättar för dig vilken domänleverantör du har.
  • På bilden nedan står det ns1.pin.se och ns2.pin.se. Det betyder att denna domän är registrerad hos PIN.se.  Det finns en mängd olika domänleverantörer, några av de vanligaste är Loopia.se, Binero.se och Crystone.se.
  • Nu när du vet vilken domänleverantör din domän har kan du gå vidare till nästa steg.

 

Steg 2

 

Andra steget är att logga in på din domänleverantörs hemsida och navigera sig till rätt plats och skriva in rätt information. Då det finns en mängd olika leverantörer så täcker denna guide bara de vanligaste.  Det är relativt snarlikt att lägga in ett SPF-record hos övriga leverantörer.

 

Loopia.se

  • När du loggat in hos loopia.se så letar du upp ditt domännamn och klickar på det (Se det gulmarkerade på bilden nedan)

 

  • En ny ruta dyker upp, här ska du navigera dig vidare till en inställning som heter DNS-editor, klicka på den.(Se det gulmarkerade på bilden nedan)
  • När du navigerat dig till DNS-editorn så letar du upp spalten som har ett @. Här ska du lägga till ett record. För att göra det klickar du på ”Lägg till +” (Se det gulmarkerade  på bilden nedan)

 

  • Här visas en ruta som heter ”Lägg till nytt record”. Det första du ska göra är att välja Typ av record. Typen som du ska välja är TXT. (Se gulmarkerade på bilden nedan)Kontrollera så att det inte finns ett record av typen TXT inlagt sedan innan. Existerar ett TXT record sedan innan kontakta då spf@jetshop.se så assisterar vi dig vidare med att lägga in ett SPF-record.

 

 

  • Efter att du valt att Typ ska vara TXT ska du ställa in resten av fälten med följande information.
  • Det finns tre olika fält, TTL, Prio och Data. (Se bild nedan)

TTL: 600 (Det kan hända att 600 inte fungerar, ta då och använd samma TTL som åvanstående records har) Exempelvis 3600 som visas på bilden nedan.

Prio: Ska lämnas tomt.

Data: v=spf1 a include:spf.infracom.se include:spf.jetshop.se ~all

När allting är inskrivet så klickar du på lägg till. Ditt SPF-record är nu inlagt och börjar fungera inom kort beroende på vilken TTL (Time To Live) som är inställd. TTL 600 = 10 minuter.

 

Steg 3

 

Verifiera att ditt SPF-record fungerar som det skall. Detta gör du genom att gå in på följande hemsida www.kitterman.com/spf/validate.html (Fungerar inte följande sida gå då in på http://mxtoolbox.com/spf.aspx )

 

Här skriver du in ditt domännamn i rutan och klickar på ”Get SPF Record (if any)” (Se bild nedan)

 

Är allting korrekt gjort så kommer det se ut såhär och ditt SPF-record är inlagt. Den data du klistrade in tidigare kommer synas här (Se bild nedan) Beroende på vilken Time to Live (TTL) som är inställd så kan det ta en stund innan SPF-recordet syns här. Har du skrivit in TTL: 600 i ditt record så ska det synas här efter 10 minuter.

Kontakta spf@jetshop.se och meddela oss att detta är gjort så ger vi dig tillgång till att skicka ut nyhetsbrev från din webbshop.

 

 

Har det blivit något fel med inläggningen av ditt SPF-record så kommer det se ut så här. Alltså inget record hittas.(Se bild nedan) Kontakta spf@jetshop.se så assisterar vi dig.

 

OBS! då det tar en stund för ditt SPF-record att börja fungera så kan det se ut såhär direkt efter att du lagt in ett record hos din domänleverantör. Allt beror på vilken TTL som är inställd, den vi rekommenderar och skrivit i guiden är TTL: 600 vilket motsvarar 10 minuter.

Ser det fortfarande ut såhär efter mer än 2 timmar, kontakta spf@jetshop.se så assisterar vi dig.

 


Hjälp oss förbättra inlägget Skicka dina kommentarer